torsdag 27 september 2012

Glädjande besked!

Jag har fått svar på röntgen av mina händer.
Det visade normala förhållanden, det låter väl bra..?
Det är ju iallafall  reumatiskt. Men jag vet inte om värken och mina förvridna fingrar kommer ifrån morbus crohns eller fibromyalgin. Det kan ju även vara artros. Inte vet jag.

Röntgensvaret på min ländrygg var ju också normal förslitning.
Jag har varit på Växjö lasarett där de med hjälp av röntgen gick in och bedövade mellan benen i kotleden, både på högra och vänstra sidan, pga förslitningarna/artrosen i ländryggen.
Kan det vara normal förslitning vid 43 års ålder behöva göra en sådan åtgärd?
Eftersom jag hade behållning av det så ville smärtläkaren skicka mig till Ryhovs sjukhus i Jönköping. Där jag gjorde först ett prov, lokalbedövade nerven som gick ner i kotleden.
Sen var jag åter i Jönköping för att göra en mera varaktig behandling. Nervrots blockad. Då läkaren går in med en lång nål i nerven som går ner i mellen benen i kotleden och bränner av nerverna.Den varaktiga kan de bara göra en sida i taget. Jag har inte haft 100% effekt, men kanske 75 % effekt.
Nu idag har läkaren ringt för utvärdering och jag har fått en tid för att göra en nervrotsblockad även på vänstra sidan av ländryggen.  Skönt de!

I tisdags när jag var hos sjukgymnasten och hon jobbade på vänstra sidan av ländryggen gick det smärtstålningar över på högra sidan. Jag hade fortfarande ont i högra sidan i går, och ännu värre i natt. Smärtan har hållit mig vaken. Vilken tur att jag hade ljus-mys-soff-dag igår, och även haft det i dag, utan några som helst måsten.

Lite småplock mellan sovstunderna har det dock blivit. Jag har för berett lite inför morgon dagen, då vi ska ha raclett-kväll, och fira!! 

2 kommentarer:

  1. Inte kan det vara normalt att vara utsliten i vår ålder! Såvida du inte jobbat som galärslav vill säga...
    Hoppas verkligen att det hjälper med behandlingen!
    Funderar på mina fingrar... De svullnar ibland och gör ont men prover visar inget reumatiskt. Om man har artros, kommer värken och svullnaden ibland då eller har man ont hela tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Lotta, kan tycka att det är tidigt i våran ålder.
      Artros värken som jag har i ländryggen varierar från dag till dag.
      Mina händer är vissa dagar jättesvullna,, värker och lederna så fruktansvärt onda.Fingrarna har börjat vrida sig och vissa dagar är knölarna på lederna större.

      Radera