tisdag 18 september 2012

Aktivitetsbaserad kartläggning!

Idag har jag varit på en "Aktivitetsbaserad kartläggning" i syfte att klargöra mina förutsättningar till arbete. Visst låter det fint.
Det var jag och en äldre man som var där tillsammans med två arbetsterapeuter och en sjukgymnast.
Jag fick sy mig en vetekudde. Har bara sytt två stycken tidigare. 
Har slutat att sy här hemma för att jag får ont av det, men dom ville se mig i arbete vid symaskinen. Och jag vet att jag får ont, det hade jag innan jag ens hann hem ifrån Växjö. Inte blir det heller bättre av att jag sitter här och skriver.
När vi slutat vid lunch gick jag till dottern, pausade på sängen. Hon bjöd mammi på lunch idag. Därefter körde jag till min syster och fikade. Vad det brände i bröstryggen då jag lyfte temuggen, inte ens klara av att dricka te. Mina händer värker också något hemskt. Tummarna håller nog att släppa ifrån händerna. Hela min vänstra arm är bedövad.
Det var inte alls bra att nåla med så små knappnålar.
Fast eftersom försäkringskassan är som dom är så var det ändå detta jag ville göra hos arbetsförmedlingen.
Däremot så förstår jag inte hur dom ska kunna hitta ett arbete till mig, med mina sjukdomsdiagnoser, då jag inte klarar av det vardagliga livet här hemma.
I morgon ska jag åter till Arbetsförmedlingen, och då ska jag sy ett örngott till vetekudden.
Sen får jag se vad som händer.
Hade jag fått välja så hade jag varit en frisk arbetande person. Vill inte ha mitt sjuka liv.
Ibland då jag funderar på vad som kommer att hända med mig, blir jag rädd. Tänk att försäkringskassan ska kunna bestämma över mig på detta sätt som de hoppar på mig.
Visserligen så är de på arbetsförmedlingen mänskliga, verkar det som, men framtiden skrämmer ändå mig.
Nej, det hjälper inte att deppa ihop, trots helvetets liv jag lever. Det är bara att ta tag mig i kragen och rycka upp mig!

Puss & Kram, natti!

2 kommentarer:

  1. Det värsta är att både arbetsförmedlingen och försäkringskassan ser ju inte hur dålig du blir av värken efter att ha suttit vid symaskinen.
    Trist att du ska behöva kämpa så att de inte kan gå på det läkaren säger.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter tre dagar på A-F så har de sett hurdan jag blir. Trots att det varit jättejobbigt så känns det skönt att ha varit där! Tack! Och kram

      Radera