lördag 17 augusti 2013

Kräftfisket!

 Jag har inte fått följa med ut och fiska kräftor för mannen, han vet ju att jag har så hemsk värk. Tycker det är fridfullt med fisket på sjön. Men tills igår hade jag övertalat honom att jag skulle med.
 Mannen ro, han tycker att det är bökigt att ha båtmotorn vid kräftfisket, och jag satte ihop burarna
                    Och sen la jag i dom i sjön.
 Näckrosorna är fina, men jag kom inte emot riktigt. Ville inte ha min riktiga kamera med mig ut på sjön.
 Idag på morgonen var det riktigt vackert, helt vindstilla.
 Jag tar inte i kräftorna utan korvtången, och den hade jag glömt hemma så mannen fick plocka ut dom ifrån burarna.
Jag plockar upp burarna ur sjön.
Sen delar jag på dom.
Natten fångst.
Mannen plockar ur kräftma ut ma askarna.
Så lugnt och fridfullt, hade vi haft finare väder så hade vi kaffe och mackor med oss ut. Det brukar vi ha, men idag var det så det kom lite regndroppar.
Kyrkan och prästgården ligger fint här i Linneryd.
Mannen brukar låta kräftorna simma av sig skit och dynga i badkaret.
Det var så många kräftor att jag kokade i 2 grytor. Vi har en liten stormkokande gryta som vi dökokar kräftorna innan de läggs ner i den stora. Dels så försvinner det skräp och så är dom ju varma så kokningen avtar inte i den stora.
Dagens kräftkok. 8 stycken som var rejält stora, och de andra var den bra storlek också på.

Att fisket tog på mig kan jag inte förneka, jag var glad att jag lyckades ta mig ur sängen idag. Annars igår kväll så trodde jag inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar