tisdag 1 april 2014

Nu händer det grejer hos Karlssons i byn!

 Det är nog över en månad sen som jag köpte tyg till kökssoffan,  mannen skulle ta fram häftapparaten till mig. För två veckor sen köpte jag skummadrass till soffan. Men häftapparaten lyser fortfarande med sin frånvaro.
Förra veckan klippte jag till tyget till soffan och hängde det på en köksstol.
 Igår tog jag fram symaskinen, satte den i köket, så att den skulle synas, och mitt arbete påbörjas.
Det blir inte lätt för Herr Karlsson att äta middag i kväll, för det finns inget sofflock att sitta/ligga på.
För sofflocket ligger på golvet i vardagsrummet. Och väntar på att häftapparaten ska komma fram.

Då symaskinen ändå var framme passade jag på att lägga upp tre par gamla panellängder. Jag har nog haft dom i minst 10 år. La bara upp dom lite provisoriskt då de var nya. Men nu är dom tom avklippta och ordentligt upplagda. Inte för jag vet om jag någonsin kommer att hänga upp dom igen. Jag har ju köpt nya gardiner till vardagsrummet, fast de är lite jobbigare att lägga upp. Dels så är det 6 längder, de är inte alls upplagda, så jag måste mäta. Jag påbörjade lite smått på den ena längden idag, som är 1,40 breda, längden är 2,41 på ena sidan och 2,44 på andra sidan. Hur långa de andra fem längderna är vet jag inte ännu, för de är inte ens uppackade ännu.

Då tjejerna var små så hade jag alltid symaskinen stående framme på ett skrivbord. Men nu sen dom flyttade så är den undansatt, så det är inte lika enkelt att sy lite då det passar mig. Humm..

I går kom mattläggaren hit med matt prover. Vi ska renovera båda toaletterna. Jag lovade honom att jag skulle ringa och ge besked i dag om vilka mattor vi valt. Snabbt, enkelt och smidigt, inget velande här inte.


3 kommentarer:

  1. Du har alltid varit duktig med tyger och symaskinen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad fint ni kommer att få det.
    Jag gillar snabbt och inget velande:)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja man ska inte fundera och vela för länge, 'pang på rödbetan', alldeles rätt !
    Det ser ut till att bli super-fint.
    Förra veckan åkte även min symaskin fram, men nästan lika snabbt fick den åka in i väskan igen. Symaskinen hade fått en 'knäpp', för rätt som det var började den gå baklänges. Inget hjälpte vad jag än gjorde, ja ja den var helt enkelt för gammal, ca 45 år har den hängt med, inte illa. Som tur hände det inte igår den 1 april för då hade ingen trott på mig, nu får jag låna son-hustruns symaskin ett tag.

    Må väl i vårsolen (hoppas att även ni har den hos er)
    Kram/ Eva

    SvaraRadera