tisdag 29 november 2022

Kul med lite pyssel!

 Jag fortsätter att sticka raggisar på beställning. Kul att någon vill ha dem.

De ena paret är färdiga så är det bara att fortsätta på nästa par.
När detta paret är färdiga, så har jag ytligare fyra beställda par. Två av paren ska vara julklappar, de andra två paren vet jag inte. För jag vet inte vilka det är som har beställt dem. Jag bara stickar på till för mig helt okända människor.
 

I lördags var vi och köpte 20 liter mjölk. Det var dags att göra ostkakor. Två mellan storlek och fem små.
Tyvärr så fick fyra av de små ostkakorna lite för mycket färg, men som tur var så blev dom inte brända.
Jag har dubbelugn, och den ena ugnen är mycket mindre än den andra. Brukar ha koll, men vet inte varför jag inte kollade lite bättre. 175 grader i vattenbad i 1 1/2 timma.

Vintern är på ingång, det är så mysigt att sitta inne vid TV´n och ha ljus tända.


Adventsljusstaken har kommit fram, och första ljuset har vi tänt.
Nu försöker jag mig på att vika lite olika servetter, vet inte vilka som är bäst. De vita tygservetterna...
                                                                ...eller de gråa tygservetterna...
...eller är pappersservetterna bäst. Det är en röd och en vit servett som jag har lagt ihop och vikt.
Alltid kul med lite pyssel.


4 kommentarer:

  1. Jag tycker alla servettvikningarna är lika fina. Det är kul att testa olika vikningar. Har du gjort den nån gång som liknar en tomtestövel? Vi gjorde alltid den när barnen var små. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har aldrig gjort en tomtestövel. Då jag Googlade på på det kom det upp en tomtesko, får väl testa att göra en. Kram Lisa

      Radera
  2. Att sticka raggsockar är rena terapin. Väldigt avkopplande. Vad är det flr grejer som sittef i skaften???
    Pyssel är superstressande. Fixar inte sådant...Blir bara fult. Borde testa att göra ostkaka ... Ha det gott! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raggisarna är jätte bra terapi för mig. Jag använder alltid stick markörer. Räknar 10 varv och sätter en markör osv. Jag stickar alltid båda raggisarna samtidigt. Nu är detta inget mönster garn, så jag behöver inte tänka på att randningen ska stämma. Men genom att räkna varven så är det inte svårt att få sockorna exakt lika långa/stora.
      Pyssel är kul, visserligen så får jag vika servetterna många gånger innan jag är nöjd, och kanske inte är nöjd ändå, men gillar att göra lite annorlunda saker.
      Har du aldrig aldrig gjort ostkaka så kan jag rekommendera dig att göra det. Stor skillnad på hemmagjorda och köpta.
      Kram Lisa

      Radera