lördag 19 november 2022

Årets julklapp!

I onsdags åkte jag till Sofie och Helmer. Helmer fick då sina små raggisar.
Jag har fått hem mera raggisgarn. Tyvärr så fick jag nysta upp ganska mycket av nystanen, för att randningen ska stämma när jag väl ska börja med detta garn.
Garnet som jag har fått ta bort lägger jag i en låda, så kan Astrid ha det då hon fingervirka
Detta garnet ser ut som att färgrandningen ska stämma. Får kolla lite ordentligt då jag ska börja med dessa.
Men nu är det ett par helsvarta raggisar som jag håller på med. Och här behöver jag inte alls fundera på hur färgen är. Enkelt och smidigt. Fast det är lite jobbigt för ögonen att sticka i helsvart. Jag mäter och sen räknar jag varven, så sockorna ska bli lika långa. Ska det vara, så ska det vara ordentligt!

Det är lite festligt för jag har fått beställningar på raggisar, som ska bli julklappar. Och just i år så är hemstickat årets julklapp.
 



8 kommentarer:

  1. Jag är för snål för att tänka på randning. Tänker att sockarna ska värma fötterna, inte vara vackra. ibland har man tur, och det stämmer någorlunda med ränder. Men bra med enfärgat... och kanske några egna ränder i avvikande färg.
    Gissar att d et snöar ordentligt hos dej! Racksockar på och tända ljus? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått lite snö, typ 3-4 cm. Det är så vackert ute idag.
      Vi är alla olika, och bra att vi får göra som vi vill. Jag klarar inte av att sticka om inte randningen stämmer. Delvis därför som jag alltid köper två nystan och stickar sockorna samtidigt. Sen är det roligt att sockorna blir färdiga samtidigt. Kram

      Radera
  2. Bästa julklappen att få...något mjukt och varmt. Kram

    SvaraRadera
  3. Här stickas också raggsockor. Är inne på 8:de paret nu, sedan slutar jag. Men något i stickväg vill jag ha. Jag får fundera på nästa projekt... Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då mina raggsocks beställningar är färdiga ska jag göra Helmers traktortröja klar. Har kommit upp till ärmhålorna, så jag ska sticka ihop ärmarna med fram och bakstycket. Sen ska jag nog försöka att göra mina syltasockor färdiga. Kram

      Radera
  4. Så duktig och flitig du är på att sticka.
    Jag har haft en lugn söndag och hoppas att du också har haft det lugnt!
    Kram!

    SvaraRadera