söndag 30 oktober 2022

Lisas mejeri!

 I går tog vi den gamla mjölka-krukan, mjölka-krukan som jag fått av pappa, och körde till en bonde. Vi köpte 20 liter mjölk. Jag prutar bra för mjölken, bonden vill ha 7 :- litern, och han fick 180:- för 20 liter. Jag är tacksam att jag får köpa mjölken utav honom. Och inte ska han förlora då han säljer till mig. Bönderna får inte 7:-/liter.

Sen var det hem och ysta. En kul grej, det gäller att bevara det gamla hantverket. Inte för att jag äter osten, för det gör jag inte. Fast för några år sedan började jag tycka om osten, men sen kom jag på att osten smakar precis som komjölk luktar. Men inte ligger osten här hemma och bli oduglig, min bror och mammas man vill gärna ha hemost. Svärsonen Fredrik tycker också om hemost.

Nu är det åtgång på cognacen. Jag har en liten sprayflaska som jag duschar ostarna med flera gånger varje dag. Allt för att de inte ska mögla, men att de ska bli starka och goda.

Sen hade vi nattgäster. Och gästerna bestämde maten i går kväll. Stuvade makaroner och stekt falukorv, och så drack vi vatten till maten. Det blev lite godis framför TV´n. Då gästerna skulle lägga sig så fick morfar läsa saga för Melker, och Astrid började läsa saga för mig, men efter halva boken fick jag ta över. Och sen sov jag också. Stefan väckte mig efter 1 1/2 timma. Jag skulle ut med hundarna.  Men så tänkte jag att det är bäst att jag också lägger mig, man vet ju aldrig hur natten blir med de älskade små gästerna. Astrid kom tidigt in till mig. Stefan visste inte om han skulle agera chaufför, så han satt uppe, men då han skulle lägga sig låg Astrid i hans säng, och Melker hade ropat på morfar ett par gånger, så han la sig hos Melker.  Trots att vi ändrat klockan inatt så blev morgonen inte så tidig som jag befarat.

Å vad det är underbart med våra underbara BB (barnbarn) . Jag/vi är så lyckligt lottade som har denna underbara relation med barn och BB.

Fast sen vill/kan vi inte skämma bort dem på fel sätt. Therese och Sofie ´s regler gäller. Astrid och Melker får sparsamt med godis och kakor, Helmer får inget söt-snask. Så länge inte Helmer frågar efter godis, så kommer han inte att få något. Fast då han väl börjar äta godis så kan jag hålla tillbaka. För inte behöver småbarn äta snask.

7 kommentarer:

  1. OH, vad du kan. Ysta ost och göra ljuskronor! Du borde ha uppdrag som hembygskonsulent eller nåt... bevara gammal kunskap.
    Det låter ju inte som osten är så god, när du beskriver...men jag skulle gärna smaka. Har ju aldrig testat hemstad ost... Conjak! Där ser man... Hade inte en aning om att man sprutade sådana godsaker på ost.
    Imponerad över din kunskap och ditt arbete. Kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cognacen gör att osten blir stark, och att den inte ska mögla. Jag tycker att det är viktigt att bevara detta hantverk.
      Kram Lisa

      Radera
  2. Oj vad du kan göra många saker !!
    Dom borde ju kunna texten :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Att göra ost har jag aldrig testat, men i skolan gjorde vi smör tillsammans med barnen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt friska liv gjorde vi ost på jobbet, och vi stöpte även ljus. Det var då jag lärde mig både det ena och det andra. Smör vet jag att vi gjorde i skolam, men inget jag gjort själv. Kram

      Radera
  4. Nästa färdighet ... att göra ost. Fantastiskt vad du kan mycket. Det har jag aldrig gjort själv, men jag vet hur man gör smör eftersom min mamma gjorde det ibland. Det blev jättegott. Tror också att dina oster är goda. De har tur, de som får en smakbit. / Anna-Lena

    SvaraRadera