onsdag 12 oktober 2022

Underbara höstdagar!

 Jag har verkligen kunnat njuta av det fina höstvädret.

Härliga natur färger, tom fina blommor.

Och igår Stod jag ute och mustade. Det var perfekt att ha en stor låda under krossen, sen satte jag pressen på trappan till uterummet, på så sätt fick jag under en spann som musten rann ner i. 

Totalt har jag krossat och pressat 240 liter äpplen, och det blev 34 liter äppelmust. Det hade blivit lite mera must om vi haft en elektrisk press, men nu har vi bara en manuell press. Jag värmer upp musten till 85 grader innan jag tappar i bag in box påsar, men även i några flaskor.

Jag har inte bestämt mig om jag ska musta mer, eller om jag ska spara äpplena och äta upp dem. Vi har en mus i matkällaren som har varit och smaskat på äpplen.  Och de äpplen vill jag inte använda. Tänker att om musen gnagt sönder skalet, så kanske eventuella sjukdomar kan sprida sig i fruktköttet. De orörda äpplena tvättar jag noggrant innan jag använder/äter dem. 

Det gäller att tänka och iakttaga!

7 kommentarer:

  1. 34kilo must det var bra pressat!
    sv..Jag kommer ihåg burken med vick!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att göra något med alla äpplen. Kram

      Radera
  2. Oj så mycket du hunnit med. Härligt att vädret är så fint så du kan stå ute och göra vid dina äpplen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var stor skillnad på att så ute, det blir lite slaskigt och klibbigt inne.
      Kram

      Radera
  3. Oj! SÅ mycket! Kan du ju sälja. Är inte så förtjust i ren must, men man kan ju späda ut med vatten. Gissar att kolsyrat vatten ger rena cidersmaken. Bra jobbat med handkraft! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att musten är stark i smaken, så jag späder med vatten, men det gör inte Stefan. Har tänkt att testa att kolsyra lite must, få se om det blir som cider då. Kram

      Radera
  4. Bra jobbat! Möss vill man inte ha in bland det ätbara. Men de är ju nästan omöjligt att hålla dem ute. Antar att ni redan har täta lådor med lock som ni förvarar äpplena i. / Anna-Lena

    SvaraRadera