måndag 24 oktober 2022

Vinstöpningen!

 I lördags var det dags för vinstöpning med bästa vännerna. Som vanligt gjorde vi fina ljus.

Det vänstra ljuset hade jag blivit ombedd att stöpa. Grannens dotter hade fått ljuset förra året, eldat upp det, så undrade hon om jag kunde fixa ett nytt, det var enkelt, bara smälta bort stearinet, knyta vekar, och doppa. De högra är det fina kunga-ljuset. Det har jag gjort några stycken, men för få i år. Få se om jag fixar ett par till i år.
Ett fint ljus att ge bort.
Det blev några mera vanliga ljus.
Hjärtanljuset är stommen gjort av ståltråd.
Kul att dekorera ljusen lite.
Tänk vilka fina ljus man kan göra, och ha pepparkaksformar som stomme.

Therese och Sofie får välja och ta vilka ljus de vill. Kul att de uppskattar mitt arbete. Sofie hade tom bett mig stöpa vanliga ljus, fast lite tunnare än de jag brukar göra.


Det ska bli skönt att städa undan alla grejer, och få tillbaka möblerna på sina platser.

13 kommentarer:

  1. Du är otroligt skicklig! Så tjusiga ljusen är! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men nja, inte så skicklig, men jag gör så gott jag kan.
      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Visst är de fina för oss hobby-stöpare.
      Kram

      Radera
  3. Du är jätteskicklig på att stöpa ljus Jag har aldrig sett så dina ljus!
    Undrar om de tabletterna finns kvar!?
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det vet jag inte, men det är kul med ljusstöpning.
      Kram

      Radera
  4. Det går bra med min "bebis"
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Wow! Har aldrig sett något liknande. Helt fantastiskt. Hade jag ett ljus av de sorterna som du visar, så skulle jag aldrig ha råd eller hjärta att tända det. Rena prydnaden. Måste ta LÅNG tid att stöpa de konstnärliga ljusen?
    Kram! // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tar inte så tång tid att stöpa "kunga-kronan", men det tar ca 25 minuter att knyta ihop ljusvekarna.
      Man ska inte spara ljusen, för de ändrar färg med åren, de blir gulaktiga.
      Kram Lisa

      Radera
    2. Men skulle ändå aldrig ha råd att använda.... eller bara vid speciella tillfällen,,,,, Otroligt vackra!

      Radera
  6. Fantastikt vad du kan. Jag är SÅ imponerad. Har fått vanliga enkla ljus någon gång, de är så värdefulla så jag har inte använt dem. Ska nog göra det det här året. De gör ju ingen glad av att bara ligga . / Anna-Lena

    SvaraRadera