fredag 7 oktober 2022

Vart tar tiden vägen?

 Det är måndag-fredag hela tiden.

Förra helgen var vi fyra stycken som var bjudna ner till en god väns sommarstuga. Hon körde själv ner på fredagen, sen kom vi andra fyra på lördagsförmiddagen, lagom tills kaffet var färdigt.

Vi gick och strosade runt nere i Sölvesborg, och hade trevligt. "Lustigt" jag hittade en tunika till mig. Har väl aldrig hänt förut. Hittade även en ny fleece till mig.

På kvällen hade vi bokat bord på restaurang "Bryggan". För säkerhets skull så ringde jag innan till dem. Det skulle inte vara några problem att fixa mat till mig. Killen sa att han skulle gå till affären och köpa lactosfri lätt creme frache och göra en citronsås till mig, som passar bra till den ugnsstekta laxen. Han förstår precis mitt problem, för hans mamma har samma problem. Jag blev väldigt glad för han var så tillmötesgående.

Vi var alla supernöjda med våran mat. Desserten var också toppen, jag tog sorbe.

Efter söndagsfrukosten tog vi oss en promenad, var nere vid havet och tittade på de fina svarnarna.

Therese och Christian hade nu bestämt sig för att vi skulle köpa utrustningen till att göra äppelmust. Äppelkross och äppelpress. Vi köpte även Bag in Box påsar och kartonger. De skickade efter detta i söndagskväll, och det kom i tisdags. Så nu mustar jag för fullt. Utav 20 liter äpplen blir det ca 3-4 liter must. Och den är så god. Jag tänker musta så länge vi har äpplen i matkällaren.

Så nu vet ni vad jag sysslar med om dagarna.


8 kommentarer:

  1. Bra köp, tycker jag, den där äppelmustmaskinen. Då blir alla äpplen tillvaratagna. Mustar du efter hand eller gör du mycket på en gång och fryser in?
    Känns bra när man hittar något i klädväg som man gillar. Jag tycker det är svårt numera. Den tunikan var fin, den kommer säkert till användning många gånger. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mustar, hettar upp till 85 grader, sen fyller jag i bag in box. Jag fryser inte, utan lägger bib-påsarna i en plastlåda med lock i matkällaren. Så länge vi har äpplen så kommer vi att musta, både jag och dottern.
      Ang mina kläder så har jag mina favoriter. Det är tunikor eller klänningar som gäller. Trivs inte alls i byxor.

      Radera
  2. Man blir så glad när man hittar något som passar både kropp och plånbok. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så blir jag lycklig av att köpa något nytt! Kram

      Radera
  3. Så fina kläder du köpte!
    Svar....Man krymper lite med åren!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! det är alltid kul med något nytt! Kram

      Radera
  4. Du har försvunnit ur min lista... Måste åtgärda det.
    Trevligt med "tjej-utflykt". Klart att tn restaurang ska kunna servera de allra flesta. Musteriutrustning, det borde många köpa. Har hämtat äpplen i flera trädgårdar och kokat äpplemos. Men det finns så mycket kvar!
    Ha det gott! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt flera gånger att jag blivit nekad mat på restauranger, och på en del restauranger har de inget i menyn som passar mig. På en del ställen är de mycket tillmötesgående, och på andra ställen tror de nog att jag har någon form av bantning. Det är 18 år sedan som jag fick min diagnos, och fick mina mat restriktioner.
      Tjej-utflykten var toppen, vi är ett fint gäng.
      Jag har kvar äppelmos sen förra året, men jag har kokat lite mos ändå. Så jag behöver inte koka några mängder i år. Nu har vi haft två bra äppel-år, så det blir nog inga äpplen nästa år.
      Hade vi inte köpt must-utrustningen i år så hade vi åkt iväg med äpplen för mustning.
      Ha en bra dag! Kram Lisa

      Radera