fredag 21 oktober 2022

Nu är jag igång!

 I år har jag bestämt mig för att stöpa ljus i gästrummet. Bara att flytta ut möblerna.

Förra året då Sofie och Fredrik slängde ut deras heltäckningsmatta fick jag den. Har hört att det är bra att ha en matta då man stöper ljus, istället för papp, som vi brukar ha. Det var en stor fördel med mattan.

Igår kom mamma hit på stöpning. En heldag. Jag börjar då jag vaknar med att smälta alla ljusstumpar, och formar. Då mamma kom satt vi och knöt muttrar, och fixade till "kunga-ljusen.

Sen var det dags att börja doppa. När ljusen fått lite tjocklek är det dags att klippa bort muttrarna.

Vi gjorde även spiral-ljus. Detta paret blev mamma så förtjust i.

Tre par blev det. de är häftiga, tycker jag.
Idag ska jag smälta till kungs-ljusen, så de står stadigt och jämnt. Då sätter jag en stekpanna på plattan, då den är varm ställer jag kunga-ljuset och snurrar, och kollar så bottnen på ljuset blir jämnt.
Sen ska jag förbereda lite inför morgondagens "vin-stöpning".
Phu...Det är kul, men det frestar på. Värken blir inte bättre, men nu när den blir värre, så vet jag iallafall att jag har haft roligt. Det är jobbigare då värken blir hemsk, utan att jag har gjort något speciellt.


8 kommentarer:

  1. Du är duktig. Jag är imponerad. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Men så häftigt! Vad du kan! Och vilken energi... både på dej och din mamma. Visa nästa omgång ljus i nästa inlägg! Kram!Another Anna-Lena ...I Grimsås

    SvaraRadera
  3. Så duktig och händig du är!
    Ha en bra söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Du gör så många kul saker. Ljusen är jättefina. Vinstöpning låter som nåt jag skulle gilla. Kram

    SvaraRadera