fredag 24 juli 2015

Nostalgi

Igår åkte jag och Stefan, tillsammans med Jocke och Bettan till Motala. Vi skulle åka på Göta Kanal, Motala-Borensberg tur och retur.
Vädret var inte det bästa, men det regnade ju inte iallafall.
Vi åt lunch på båten, det fanns fläskfile eller kokt lax att välja mellan.
Men innan lunchen så slussades vi igenom kanalen.
 Utmed kanalen fick vi se ett svanpar med en unge.
Tänk vad de vuxna är fina, det kan man ju inte säga att ungarna är precis.
Här är det vägbron i Motala som öppnas för kanalbåten.
Här har vi Baltazars von Platas grav.
Framme vid trapp-slussen i Borenshult.
Häftigt att se nedslussningen i de olika etappen.
Jag kan verkligen rekommendera denna tur. Går inte att beskriva hur fint det är, utan det måste upplevas.
Väl nere i sjön Boren, och vi åt lunch under turen ner till Borensberg, där vi vände och åkte tillbaka.
Mätta och goa satt vi ute och njöt, jag och Stefan.
 Här kan man se några motor båtar som ska slussas upp. Och vi skulle slussas tillbaka upp i kanalen.
Så himla häftigt.
 Här har vi åkt in i slussen, för att transporteras 15 meter upp, via fem sluss-trappor.
Vattnet sipprar först lite sakta och stilla, sen forsar det in.
Denna slusstrappa blev färdig 1823, så fantastiskt att de har skrivit in årtalen i de olika stegen.
Tyvärr så syntes det inte de båtar som kom efter oss.
Ett gammalt ånglok stod så vi kunde beundra det ute med kanalen.
Järnvägs rälsen vrids undan när kanalbåtarna kommer.
 Vi fick ju se slussarna två gånger, eftersom turen gick tur och retur.
Många fina hus fanns också att beskåda. Kapten berättade mycket under färden. Mycket intressant.
Tillbaka till Motala så gick vi till vårat Hotell, Hotell Nostalgi. Så komiskt, för vi fick Volvo-rummet.
Det hängde en gammal Volvobild på väggen

 Det var ett mycket rent och fräscht hotell, det kan jag verkligen rekommendera.
"Hotell Nostalgi" i hamnen i Motala.
Igår kväll så gick vi till "Hamnkrogen och åt middag. Därefter var jag så trött att jag gick för att vila, men jag somnade och vaknade inte förrän Stefan skulle gå och lägga sig, så då la jag mig också för natten.
På hotell Nostalgi har de ett bilmuseum, jättekul att vandra runt där inne. Bla hade de en husvagn som blev inställd på en loge 1967 pga att det då blev högertrafik, och då öppnades dörren på fel sidan. 2006 skänktes husvagnen till Nostalgi. Allt fanns kvar i husvagnen som då den var i bruk. Så jedrans häftigt.

Det finns nog inte så mycket att beskåda i Motala, så efter frukosten påbörjade vi bilfärden hemåt.
Fortsättning följer!

Puss & Kram, natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar