torsdag 3 mars 2022

Fössta tossdan i mass, men vi ska inte äta massipantåta!

Fössta tossdan i mass ska vi inte äta massipantåta!

Smålänning som jag är, så glömmer jag ofta att säga R, vilket jag inte alls är ensam om.  Men både Astrid 6 år och Melker 3 år och 8 månader säger R. Och de har inte våra hemska R som vi/jag har långt ner i halsen, utan de har fina rullande R.

Här länge funderat på om jag skulle göra kroppkakor. Kokboken har legat framme ett par veckor nu. Men i går blev jag färdig att på börja detta.

Therese hund Signe har haft hemsk värk, så hon har varit på djursjukhuset, skulle in i går igen. Therese ringde och undrade om jag ville hämta barnen, klart att jag ville. Då vi kom hem tyckte barnen att jag var tråkig som inte kunde leka med dem, men jag var tvungen att göra mina kroppkakor färdiga. 

På kvällen då det var dags att äta middag tog Stefan och jag kroppkakorna och gick in till Therese och åt middag med dem. Fast Astrid och Melker ville inte ha kroppkakor, utan de fick annan mat. 

Våra grannar har två ponny. Astrid och Melker går gärna till dem. Vi brukar slänga in morötter till dem, och givetvis så klappar vi dem. De är så vana vid barnen att de kommer springande då vi går på åkern upp till dem. Trevligt!

Vårt underbara vårväder håller i sig, så underbart!


6 kommentarer:

  1. Gott med kroppkakor. Det var länge sadan jag gjorde dem nu. Jag har fortsatt med min mammas special, nämligen falukorvstärningar i mitten. En favorit hos mina barnbarn... de brukar ha det som önskemål när de kommer hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, falukorv i kroppkakor har jag aldrig hört talas om förut. Tidigare har jag gjort på nötfärs, denna gången gjorde jag på kalkonbacon. Jag äter ju inte griskött.

      Radera
  2. Kroppkakor vet jag knappt om jag smakat nån gång. Ser att det finns att köpa färdiga i butiken. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då rekommenderar jag dig att köpa, och äte med lingonsylt, en del vill ha skiat smör till.

      Radera
  3. Tveksam om jag ätit kroppkakor. Möjligen på Öland...för länge sedan.
    Ingen massipantåta här heller. Trots att det finns att köpa i våra affärer, här på andra sidan gränsen till Småland. Bor dryga halvmilen från gränsen.
    Vi uttalar vara r. Även om det ibland i början på ord blir tungrots-r.
    Våra småländska barnbarn... med föräldrar från Västergötland och Östergötland... har också tydliga r. Men i enstaka ord, så slår det småländska igenom.
    Dialekter är intressanta!
    Ha en fin eftermiddag! Kram

    SvaraRadera
  4. Då rekommenderar jag även dig att köpa kroppkakor, och äta med lingonsylt, och eventuellt skirat smör till.
    Det är viktigt att bevara våra olika dialekter, tycker jag.

    SvaraRadera