onsdag 11 maj 2016

Avokado!

Jag tycker att det är gott med avokado. Ha gärna det i salladen. Så hörde jag att man kan sätta avokadokärnan i jord. Blev nyfiken, så jag petade ner en kärna. Och se som den har växt. Tyvärr så skrev jag inte upp då kärnan sattes.
I Smålandsposten den 27 februari kunde man läsa att man först skulle lägga avokado kärnor i vatten 3-4 dygn, därefter skulle man sätta tre-fyra tandpetare och lägga dom på ett glas fyllt med vatten, halva kärnan skulle vara i vatten. Detta gjorde jag ett par dagar senare.
Men det är bara den ena kärnan som roten har börjat växa på. Får se hur det går med den andra.
Kärnan ligger uppoch ner, roten ser nästan ut som en tandpetare den också.
Har jag berättat hur nöjd jag är med vårat uterum??
Vi köpte nya möbler och matta förra året, och i år blev det nya gardiner.
Det är så rofyllt att sitta där ute.
Idag har jag varit hos sjukgymnasten, så jag bad mamma och Erno att köra hem mig, så kunde vi ju grilla lite.
Vid lunch ringde Therese och undrade om vi ville bjuda på mat till kvällen. Klart att vi vill.
Jag grillade korv, och så blev det potatissallad, sallad, och tomatsallad. Men eftersom det har blåst idag så kunde vi inte sitta i uterummet, det hade blivit för dragit för lilla Astrid.
Tänk att jag fick lite Astrid-snuffs idag igen. Jo lite Signe-kel också.
Kvalitetskväll då mamma och Erno, Therese, Christian, Astrid och Signe var här samtidigt.

Må väl, och njut innan regnet kommer!

PS. Det är inte alls kul att ha en man som har ont. Asså, det är .....

4 kommentarer:

  1. Låter kul med avokadon. Det ska jag testa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ha tålamod, för det tar tid.

      Radera
  2. Jag har också "odlat" avokado. Alltid roligt att testa.
    Kram!

    SvaraRadera