måndag 1 september 2014

Och så ringde det en läkare!

Som jag tidigare berättat så är inte min mage okej.
Alla mina blodprover var bra, men jag ville ändå lämna avföringsprov. Och efter lite tjat så gick sköterskan med på det.
Kalprotektinet ska ligga under 50, mitt låg på 528. Sköterskan sa att det var lätt förhöjt.
Idag så ringde det en läkare till mig, inte min vanliga, utan hans kollega . Jag frågade då lite om detta prov. Fick då till svar åter att det ska ligga under 50, och att mitt var lätt förhöjt. Jaha vad innebär det då? Jo om det ligger på 150-200 så är det en lätt inflammation. Nu då mitt låg på 528 så är min tarm lätt-måttligt inflammerad. 
Han pratade lite om hur vi skulle gå till väga med mig. Jag-Lisa, ett hopplöst fall.
Jag har ätit ganska så mycket med kortison de sista 10 åren, men nu är jag insatt på en kortisonkur iallafall, mindre kul tycker jag. Men jag slipper iallafall att ta semester, och slipper att boka rum på hotel CLV. För det är inget kul att ligga på lasarett.
Om jag kunde begripa varför jag måste vara envis då jag är i kontakt med sköterskorna om min hälsa. Jag är ingen normal standard person. Jag är min egna, och jag kör mitt race. Min morbus crohns följer inte alls de "vanliga" symtomerna. Det bara är så!

Var rädda om varandra, och njut av livet.
P & K

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa, tack för alla 'titt in' hos mig. Jag har varit dålig på att läsa 'mina bloggvänner' de sista veckorna, våran yngsta dotter Tina och sambon Paul har varit hos oss i två veckor nu, de bor på Irland. Nu har de rest hem och vi har mkt trädgårdsarbete på gång.
    Vi ville ju gärna visa Paul lite av vårt vackra land, så det blev en hel del körande, fast vi hade ju mkt kul ihop.
    Nu har jag läst ifatt mig hos dig, jisses det händer massor av trevligheter hos dig. Ja din sjukdom är ju ingen kul 'sak' men så är livet, en del människor lever krya hela livet och en del får tampas med sina hemska sjukdomar, det finns ingen rättvisa där.
    Jag hoppas att det vänder så småningom.
    Men jag läser att du håller igång rätt bra mellan varven, bra Lisa.
    Baka, röja, sticka fina strumpor (super fina), ta hand om en massa gäster m.m. Ja du milde, inte ligger du på latsidan inte.
    Den öppna spisen är mkt vacker, inte kul med rök i rummet, kollade du inte om någon stork hade byggt bo innan du tände på, *fniss*
    Ta det nu lite lugnt och gosa med vovven och katten.

    Bra att du säger ifrån på skarpen, det är ju ditt liv det är frågan om.
    Varje människa är unik och du är du, (säg: tack o lov.)

    Sköt om dig Lisa.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är bra att du inte ger dig!
    Känner man att det är nåt som inte stämmer så MÅSTE man få veta vad det är som är fel.
    Kram!

    SvaraRadera