fredag 26 september 2014

Inget roligt kapitel!.

I onsdags var jag åter hos tandläkaren. Denna gången var det den vanliga undersökningen, med röntgen bilder, och så var det avtryck till en krona till min rotfyllda tand.
Om 1 ½ vecka ska jag åter till tandläkaren, och då få kronan på plats.  Den tanden som jag rotfyllt kommer att totalt att kosta mig 8000:-
Däremot så har jag särskilt tandvårdsstöd, pga mina sjukdomar och mediciner, dvs en gång i halvåret har jag 600:-rabatt på undersökning, så min undersökning kostar "bara" 190:-. Men så har min tandvård i år kommit upp så mycket att försäkringskassan betalar hälften, tror jag.
Jag har tre tänder till som kommer att spricka sönder de också pga amalgamet, någon gång i framtiden. Därför ska jag ta bort amalgamet i dessa tänder innan detta händer.
Jag tror att tandläkaren sa att det skulle kosta mig ca 400:-/tand att ta bort amalgamet.  Det är skillnad på 400:- och 8000:-. Så det är inget att diskutera.

Mannens plågoande fortsätter. De sista dagarna har det varit bedrövligt, och inte tala om inatt. Vid halv fyra tiden bytte vi säng, då jag har en ställbar och det har inte han. Han hissade upp fotändan, och på så sätt lindrades smärtan något.
Han körde inte till jobbet förrän vid 10-10.30 idag.
Ledningen på hans jobb har kopplat i företagshälsovården, så nu händer det grejer. Så skönt de.
Om det nu är diskbråck i ländryggen som de tror kan det både snabbt gå över eller vara mycket segdraget.

Nu letar jag efter en ny partner.!!
Vi har cykelfest i morgonkväll. Eftersom jag inte klarar av att cykla, så får vi gångavstånd till förrätt och dessert, middagen har vi själva. Och nu är det nog mannen som inser sina begränsningar. Så han ska "nog" inte vara med. Klart att han ska äta middag med oss här hemma.
Vi får väl se hur det artar sig

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. SÅ kämpigt ni har det..... båda två!

    SvaraRadera
  2. För 8000 kan man hitta på en massa roliga saker. Men måste man så måste man...
    Kram!

    SvaraRadera