onsdag 3 juli 2013

Sommar och semester

I lördags eftermiddag kom jag hem ifrån en härlig vecka på Öland. Jag var tvungen att åka hem, för vi hade "byafest" på kvällen.
Vi var 31 by-bor som slöt upp. Jag saknade några, men det går inte att alltid få ihop alla som bor här i byn.
Tyvärr så hade vi inte tur med vädret. Det kom 7 mm regn. Fast vi hade himla trevligt.Jag gick hem innan klockan var 22.00, mannen stannade kvar och han sa att det var jädra kallt.

I söndags hade farmor kalas, hon fyllde 76 år i lördags, men då kunde vi ju inte komma. Det va gott med hennes middag som vanligt!

Jag hade inget vidare trevligt uppvaknande i fredags. Vaknade med en stört-blödning. Alltid är det något skit...Gggrrrrrr.... Jag ringde då till gyn i Växjö. Jag hade fått komma på fredagen, men jag var ju på Öland. Fick en tid i måndags förmiddag. Mannen körde in mig.
Jag har flera myomer, dvs ofarliga cystor i livmorden. Kroppen brukar själv ta bort dessa. Läkaren trodde att min blödning berodde på att en cysta höll på att tömma sig själv, varav denna störtblödning. Skönt att få en förklaring.
På vägen hem ifrån Växjö stannar vi i Ingelstad och köper en ölbänk, en tvåsittsig bänk med ett bord emellan. Den invigde vi till middagen, grillat kött och ett glas rött till.

1963-07-02 föddes min bror. Så igår fyllde han 50 år, och det firade han med att ha sittning. Vi plockade ihop oss i bilarna och tog oss en tripp upp till honom, han bor 2,5 mil utanför Jönköping. Det var som vanligt gott och trevligt. Mindre trevligt är att jag har såååå ont. Hos brodern kunde jag inte sitta, utan jag fick lägga mig. På hemvägen i bilen så halvlåg jag. Ja jissus vad jag är less på min värk. Det är åt helvet.....

Dottern den yngre kom hem med frallor lagom till frukost idag. Med sig hade hon sin tvättkorg, med endast 5 maskiner tvätt. Hon och jag hade en heldag tillsammans, mannen kom stundvis till oss också. Så idag hade vi "goemat" till lunch, grekisk potatissallad och grillad kyckling och fläskkotlett. Efter att hon kört hem, och vi ätit kvällsmat och gått kvällsrundan så har jag klippt Elsa. det tycker hon inte alls om, jag kunde inte klippa benen färdigt. Men vad gör det, det kan jag göra en annan dag.

Nyduschad är jag, och Elsa har redan trillat omkull i min snarkelåda, och det tänker jag också göra nu! Hoppas att jag kan sova inatt utan att vakna varje gång jag rör mig i sömnen pga min helvetes-värk. Ska först bara pilla i mig de hemska pillren.

Jag har fått ett kallelse till tandläkaren. där de informerar mig om STB, - särskilt tandvårds bidrag, där jag kan få 600:-/halvår. I måndags då läkaren från vårdcentralen ringde så frågade jag om han skriver intyg för detta, och det gjorde han, fick intyget redan igår.
Läkaren skrev ut en medicin som jag har fast en starkare dos. Hade inte en tanke på att mitt frikort på läkemedel var slut, så där rök endast 1500:-, jag har ju kvar av 25 mg´s pillren, men jag tar ju hellre 1 tablett än 3 st. Hade jag kollat upp, och tänkt mig för så skulle jag ju ha väntat, och tagit 3 tabletter istället för att lösa ut den högre dosen. Bra att vara efter klok!!

Med många blandade känslor så säger jag nu-Puss o Kram, God Natt!


1 kommentar: