tisdag 9 juli 2013

Jaha...

Jag hade bestämt att vi skulle ha en grillmålarkväll, jag, mannen, svägerskan , svågern och farmor. Vi hade även en dotter med pojkvän hemma.
Herrarna höll på med målningen, kom för att äta grillat, för att sen fortsätta måla tills vi skulle äta kräftor. Vi hade en trevlig kväll.
Mindre trevligt var att jag fick en störtblödning (igen) strax innan jag skulle laga maten. Det var den andra på ca 1 ½ vecka.
Jag blev jätte ledsen. Jag undrar ju om detta ska hålla på så här, och varför??
Idag ringde jag åter in till gyn, och fick tid innan lunch.
Jag har en muskelknut som förra veckan var 2 cm, idag var den 3 cm. Eftersom jag har mina myoner, cystor, och knuten så tyckte läkaren att jag är behov av en skrapning. För 2 sådana störtblödningar på så kort tid är inte bra. Mitt blodvärde låg på 94, i april låg det på 124.
Det är ju allafall tur att jag inte ha mera ont i magen, det räcker ju med magontet ifrån crohns.
För min morbus crohns sjukdom har jag en tablett som heter pentasa, en biverkan ifrån den tabletten är blodiga flytningar. Jag har testat olika hormonpreparat , men inget hjälpte. Så då testande jag hormonspiral, och den har hjälpt mig. Har haft de i 5 år nu, bytte i maj månad.
 Först så trodde läkaren som jag träffande förra veckan om dessa blödningarna berodde på spiralbytet. Men nu är den borta, spiralen. Förmodligen så har den försvunnit ut tillsammans med blödningarna.
Skrapningen kommer att bli om några veckor, och då ska jag få en ny spiral insatt, då jag ändå är sövd. I väntan så ska jag äta ett piller, som ska stoppa upp, och vid störtfall så har jag en till tablett som jag kan ta. Känner mig som en piller-lisa, med all min medicin.
Men det är tur att dom finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar