onsdag 4 januari 2023

God fortsättning 2023!

 Therese fyllde 32 år den 2 december, och Christian fyllde 34 år den 1 januari. Det är mycket för dem med sina födelsedagar, jul och nyår. Så de slog ihop sina födelsedagar. Men det är inte lätt att veta vad man ska köpa till dem. Sofie undrade om vi skulle köpa ett presentkort på Isakaya i Växjö, så fick det bli. Astrid och Melker har velat sova över hos oss, och det passade ju perfekt nu då Stefan hade julsemester och grannarna hade jullov, och Therese och Christian kunde ta en sushi-kväll. Mormor och morfar fick en mysig kväll/morgon, Therese och Christian fick en barnlös kväll/morgon.

Stefan avslutade 2022 med att vara sjuk, så vi fick ringa återbud till våra goda vänner, och stanna hemma. Tänk att jag hade haft en känsla att vi skulle fira nyår hemma, så jag hade mat för att tillreda en trerätters till oss.

Det blev en räktoast till förrätt, citron/samba oelek marinerade räkor serverade på rostat bröd
Våra förrätter var likadana. Men det var inte huvudrätten eller desserten.

Till huvudrätt fick Stefan fläskfilé, svampsås och potatis duchesse.

Jag hade också svampsås och potatis duchesse, men stekte kycklingfilé till mig.

Vår nyårsmeny avslutades med en glass-rån-skål, med jordgubbs och vaniljglass banan och chokladsås.
Stefan hade även vispad grädde i sin dessert.

Sofie sa att hon skulle köpa nya blommor, men jag kom på att jag hade fredslilja och svärmors tunga som behövde planteras om. Sagt och gjort fram med krukor och blomjord.

Det blev blommor både till Therese och Sofie. 
Det är roligt med ledighet, med så skönt då det återgår till det vanliga. Idag tog jag mig en tur upp till Sofie och Helmer. Det är så mysigt med lillkillen. Efter lunch satt han i mitt knä och somnade. Jag hade kunna suttit där med honom, men jag skulle åka hem. Men jag fick min del av mormor/Hemler-gos!


4 kommentarer:

  1. Det ser ut att ha blivit bra ändå, trots sjukdom i huset. Maten ser fantastisk god ut. Hade jag fått välja så hade jag valt Stefans mat, men jag gillar kyckling också.
    Tack för tips. Jag har lamm i frysen ... den ska jag tillaga på Trettondagsafton, tror jag. Kantareller har jag också. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter inte gris, och Stefan är inte alls förtjust i kyckling. Det är enkelt att steka olika fileér till oss, annars så brukar jag inte laga olika maträtter. Vi har ju lite matallergier, med alla får oftast samma mat.
      Kram

      Radera
  2. Många sjuka. Ska fira "jul" med Karins familj på lördag. Men utan...den förskräckliga...julmaten.
    Er nyårsmeny ser god ut. Skulle nog inte fixat tre rätter om vi varit ensamma...Lite för lat och gillar inte att laga mat...
    Mina fredsliljor har blivit så fula Får plantera om dem då det blir lite ljusare ute
    Härligt med de små...Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är kul med matlagning, bara jag vet vad jag ska laga. Vår nyårsmeny var väldigt enkel att tillaga, enkelt, snabbt och smidigt.
      På julkalaset är det gott med julmaten, men sen är man nöjd.
      Kram

      Radera