måndag 20 september 2021

Gott att ha i frysen!

 2017 var ett fruktrikt år. Vi hade hur mycket äpplen som helst. Gav bort så mycket vi bara kunde. Och vi kokade jätte mycket med äppelmos.

2018 var det en mycket torr sommar, det var mycket kart på träden, men träden fick ju inte tillräckligt med vatten, så frukten var små, torra och smaklösa.

2019-2020 frös blommorna på träden, så då blev det ingen frukt då heller.

I år, 2021 har det varit gott om frukt. Vi har aldrig förut haft plommon, men det har vi haft i år. 

Filippa äpplen började trilla innan de var mogna, så Stefan har kört mängder ut i skogen. Men nu har vi plockat ner Filippa och Aroma.  Till helgen ska vi plocka ner Ingrid-Marie. De har fortfarande inte börjat trilla ner, och är inte riktigt mogna ännu.

Jag har tänkt att det gäller att passa på att koka äppelmos. Har kokat på ca 50 liter äpple, ska nog koka lite till, men måste först köpa mera småburkar.

Det är så gott med äppelmos både till filen och till gröten. Bra att ha i frysen.

9 kommentarer:

  1. Oj, så flitig du är! Några äppelträd har vi inte, men ett plommonträd. Det har varit överfullt med plommon. Tyvärr går det ju inte att äta hur mycket som helst, och jag kokar inte in något eftersom vi inte äter varken sylt eller marmelad. Jag minns när jag var yngre och led av överskottsenergi. Då kokte jag in ättiksplommon. Det är en svunnen tid. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ta vara på äpplen. De är så goda att det inte behöver något socker där i moset. Det köpta äppelmoset är inte gott, det sötade är för sött, och det osötade är för surt.

      Radera
  2. Så duktig du har varit som har kokt så mycket äpplemos!
    Ja det var ett mysigt besök!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Äppelmos är gott, tycker jag. Jag har gjort mos tidigare när jag bodde i Falun. Tillsatte socker som det stod i receptet, och det blev alldeles för sött. Då uteslöt jag det helt... och det blev mycket godare.
    Jag skulle gärna göra lite nu med om jag kunde få tag på äpplen för en billig penning. Men några 50 liter skulle det inte bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så undrar man varför det ska vara så mycket socker i allting. Då jag kokar saft tar jag inte ens i hälften av sockermängden som det står i receptet, och inget i äppelmoset, däremot så kan jag lägga i ett par kanelstänger då jag kokar äpplen, Gott!
      Har du ingen bekant i din närhet som har gott om äpplen? Vi brukar ge bort till vänner och bekanta, slippa köra ut dem i skogen.

      Radera
  4. Har lite äpplen i det gamla äppelträdet. Inte riktigt färdiga än. Plockade en spann fallfrukt... superfin... hos dotterns granne idag. I morgon får det bli äppelmos! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska koka lite mera mos, både av äpplen och päron. Yngsta barnbarnet ska snart börja med smakportioner, så då kan det vara gott med lite päronmos också.

      Radera
  5. Det hade varit bra om de hade kommit överens istället för att slåss!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera