tisdag 28 juli 2015

Saft, saft, hallon-saft!

MDet är så skönt då Stefan är hemma och är ledig. Och jag försöker att förtränga hur jag mår.
Sakta men säkert har nu "Herr Värk" kommit krypande mer och mer till mig.
Det är inte likt mig, men igår hade jag så ont att jag inte var på stickcafe´t, och då har jag ont.
Då Stefan och jag tog morgonpromenaden med Elsa hade jag så ont att jag hade svårt att lyfta på fötterna. ....Jaha... det är bara att pilla i mig av de otäcka små pillren, å vad jag hatar dom.

Sista måndagen och tisdagen i juli månad så är det Tingsryds marknad. Så vi åkte ner dit i går innan lunch. Det gick ganska så bra att gå på jämn asfalt. Då vi gått runt, Stefan köpt sin ål, och jag min honung, gick vi till svärmor och åt lunch.

Värken blir inte bättre om jag är stilla, utan jag försöker att röra lite på mig. Så jag gick runt hallonlandet och plockade, Stefan fick gå in i landet och plocka där. Vi fick ihop 4½ liter. Då jag ändå var i farten plockade jag av 4 liter vita vinbär.
Det är gott om hallon i år. I söndags plockade Stefan 4 liter, sen körde vi till Tingsryd till svärmor och dottern och lämnade av hallonen. Fick fika hos dottern.

Igår kväll kom dottern den yngre och pysen hem till oss. Å vad jag blir glad.
Det blev helgrillad fläsk-och kalkon- filé ugnsrostade potatis mm, följt av ål och kräftor. Dottern hade en bit kladdkaka med sig som vi smakade på till kaffet.

Vårt trista väder fortsätter. Vill inte alls gå ut, så nu kokar jag blandsaft på vita vinbär och hallon. 
Slängde även ihop en sockerkaka 
Testade att göra hallonsorbet, ska bli kul att smaka den sen.
Nu blir det ryggläge på soffan, är så in i bombens trött, "herr värk" har väckt mig många gånger om i natt.

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Vädret var ju inte så roligt på marknaden, men det hör ju till traditionerna att gå en sväng varje år.

    Så mycket gott du "rörde" ihop igår. Både saft och sockerkaka.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det räcker då inte till saft av mina hallon. Jag stoppar dem mest direkt in i munnen. Kram

    SvaraRadera