måndag 29 augusti 2022

Inget trevligt möte!

 Igår då Elsa och jag skulle ta morgonpromenaden fick vi ett otrevligt möte. En stor, fet huggorm. Den låg på vägen, ca 5 meter ifrån Therese trädgård. Den var ca 70 cm lång, och tjock som den gamla 5-kronan.

I fredags kväll var Stefan och hjälpte min bror med att lägga i kräftburarna. Då han kom hem ville han att vi skulle lägga i våra burar här i Linneryd. Jag var inte alls sugen på det, men så fick det bli. Det var ju så härligt väder. Vi satt ute i uterummet hela kvällen, så härligt.
Stefan steg upp i ottan, och körde ut till Åskefälla och hjälpte Clifton att plocka upp burarna. Då de var färdiga ringde Stefan och väckte mig. för vi skulle plocka upp våra burar. Vi brukar alltid fiska med vit-fisk, men Stefan fick inte tag på någon, så han hade köpt kräftpellets. Men det var skit.
Däremot så fick vi fisk i fredags av en kollega till Stefan. Och eftersom det var så dåligt fiske med pelletsen, så ville Stefan fiska igen i lördags, och med brax och mört. Det var bättre.
I går kväll hade vi gäster, som vanligt en söndags kväll. Och som vanligt var det samma söndagsgäster.
Jag tycker att det är mysigt med barn och barnbarn.
Jag hade bestämt mig att göra tacobuffe, Therese tyckte att jag krabbade till det för mig.
Tacofläta, tacolåda, vanlig taco och så testade jag att smördegsinbakad grillkorv, 
Och givetvis såser, sallad mm. Vi blev mätta allihopa, och så fick Helmer, Fredrik och Christian med sig mat hem tills idag.


8 kommentarer:

  1. Så mysigt du har det med söndagsvänner!
    Ha det så bra idag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofie med familj kommer ofta hem på söndagarna, ibland säger jag till Therese med familj, men ibland orkar jag inte ha alla på middag.

      Radera
  2. Haha, krabba till. Aldrig hört. Annars duger vanlig taco. Så gott!
    Åskefälla, också ett annorlunda ortsnamn. Gissar att det varit ett ordentligt nedslag där.
    Huggormar behövs. De är vackra. Men man vill inte ha dem i trädgården! Ha det gott! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
  3. "Krabba till det" är typiskt småländskt. Och jag är ju en "redig" smålänning . Åskefälla är en liten by i Älmeboda socken. Jag är uppvuxen där, och pappa bor där. Mina föräldrar är skilda, mamma bor i Tingsryd.

    SvaraRadera
  4. Ormar är inget jag gillar men de behövs helt klart...precis som bin. Vi har inte sett till en enda geting eller nåt bi på hela sommaren och det har satt spår på både frukt och bärtillgången här hos oss. Inget kul alls. Tack för hälsningarna under min bloggpaus. Det gjorde mig väldigt glad. Kram, Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en hel del getingar och bin, men inte många myggor. Jo, jag har saknat dig. Kram

      Radera
  5. Usch, ormar gillar jag i n t e ... "Krabba till" ... vad betyder det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Vad du krabba till det! = *Varför kör du ihop det?, *Vad det inte dumt att göra så?. Det är ett typiskt småländskt ord. Hoppas att du förstår vad jag menar.

      Radera