torsdag 12 maj 2022

12 maj, fibromyalgi-dagen

Det är ingen rolig sjukdom, den syns inte med fy vad den känns. Och den flyttar runt i kroppen.
Idag är det fibromyalgi-dagen. Några saker att tänka på!
*Säg inte att du förstår hur jag mår, om du inte gör det.
*Påpeka inte min ålder, att jag är för ung för att ha värk.
*Ta det inte personligt om jag inte orkar träffas.
*Verkar jag väldigt tyst, så kanske jag har en hemsk värkdag, ibland så orkar jag inte vara social.
*Det händer ganska ofta att jag tappar ord, och sluddrar då jag pratar.
*Jag är inte lat, men ibland så orkar jag inte göra något.
*Det kvittar hur mycket jag än sover, så är jag alltid väldigt trött.
*Att ha kul en kväll på en fest, har jag behållning av flera dagar efter. Fast då ser ni inte mig ute, för då ligger jag pall. Jag måste få ha roligt.
*Det behövs inte mycket för att trigga igång värken. Ibland så bara måste jag göra vissa saker.
*Att ha roligt är ett måste. Då jag blir dålig efteråt så får jag tänka tillbaka på det roliga, då är det lättare att hantera värken.
*Fibromyalgi är mer än bara värk, den påverkar hela kroppen.


2 kommentarer:

  1. Den som inte är drabbade har svårt att förstå hela innebörden av sjukdomen. Men att det är jobbigt förstår vi... Kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en del säger -Det som inte syns finns inte.
      Men det som inte syns kan kännas bedrövligt.

      Radera