tisdag 31 maj 2022

980530!

Det har nu gått 24 år sedan vi gifte oss. Minns det som i går.
Therese och Sofie var våra söta brudnäbbar.
Förra veckan kom Stefan hem med en dosa till ute-TV`n. Den är för gammal, så vi hade att välja på att köpa en ny TV, eller köpa en dosa för 600:-. Han sa då att dosan skulle vara min bröllopspresent. Trist tyckte jag, men sa inget. Antingen så skojade han med mig, eller så hade han glömt det. För i går kom han hem med fina rosor till mig.
Själv så brukar jag inte köpa något, utan brukar tillaga en trerätters till oss.
Vi började med en räktoast. Var bara tvungen att lägga på färska svenska jordgubbar.
Vi brukar äta oxfile, men jag hade ingen hemma, så det blev innanlår, potatisduchesse, bes sås till Stefan, tzatsiki till mig, eftersom vi hade sallad och tomat på toasten så hoppade jag det istället blev det färsk ananas, melon och jordgubbar. 
Vi avslutade vår måltid med en kopp te, rabarberpaj och vaniljsås.

I söndags var det morsdag. För mig är det viktigt att fira alla dagar som vi har något att fira. Therese frågade mig när vi skulle fira morsdag, och jag svarade på morsdag kl 12.00. Sen bjöd jag Sofie, hon sa då att om jag ska bjuda dem så ska jag säga vad jag önskar mig. Humm...jag behöver en ny stekplåt 24 cm. Vilket jag också fick.

Stefans och min mamma har vad de behöver, så jag har börjat att bjuda hit dem på lunch. Bättre morsdags present kan de inte få, då de kommer hit på lunch, och få träffa barnbarnen och barnbarnsbarnen.

Det blev en riktig grillbuffe, frysrensning, Grillad korv, kyckling-, lax-, fläsk-, fläskytter-filè, fläskkotletter, klyftpotatis, pastafjärilar, ris, beasås, tzatziki, fisksås, rödsås och sallad. Det var lite mat av mycket, jag tror att alla åt och var nöjda med sin mat. Därefter så kom kräftorna fram. Vi avslutade med kaffe/te, rabarberpaj med vaniljsås.
Tyvärr så var inte Fredrik med, för Hugo är nyopererad.  Men annars så var jag nöjd med dagen.

Alltså den röda såsen är supergod. Jag rekommenderar er att testa.
Lika delar chili sås och sirap, och sambal oelek efter behag. Jag mäter aldrig utan tar ögonmått på chili såsen och sirapen, ca 1 dl av varje, sambal tar jag typ 0,5-1 tsk. Mängden är ju en smaksak. Såsen är god till det mesta, grillat kött/kyckling, eller till en god sallad.




 

8 kommentarer:

  1. Grattis till bröllopsdagen!!
    Så god mat du fixade!
    Svar..Tyvärr är det så att många har svårt att se skillnaden på mitt och ditt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Så fint! Och vilka fina presenter! Ska testa såsen! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, testa du såsen, den är mycket god.

      Radera
  3. Det sägs.......Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott!
    Så fint att ni firar bröllopsdagen lite extra varje år. Det gjorde inte min man och jag... (kanske en bidragande orsak till skilsmässan. Nä, det var det inte. Den berodde på något helt annat...).
    Måste testa såsen. / Anna-Lena, mammselen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror inte att du blir besviken på såsen.
      Det är mycket och många olika faktorer som påverkar om det blir skilsmässor.

      Radera
  5. Så kul att ni får busa och leka idag!
    Imorgon är ni trötta!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit mycket nu så jag är tröttare än tröttast.

      Radera