söndag 13 december 2020

Är det rätt eller fel?

Ikväll satte jag mig g i ett fotbad, så skönt!

Jag tog med mig mitt virke. Nu är min fundering? 
Gör jag rätt eller fel?
  
Eller finns det rätt eller fel hur man håller i en virknål

Hos mormor virkade jag många meter luftmaskor, hon sa aldrig hur jag skulle hålla virknålen. Men jag minns hur arg min bror var på mig och min syster, för att vi höll virknålen fel.
Finns det en regel på hur man ska hålla virknålen?
Nu försöker jag att ha pennfattning då jag virkar, måste försöka lära mig det.
Astrid är väldigt nyfiken då jag stickar, så om hon ska lära sig handarbete hos mig, så vill jag lära henne rätt. 
Återigen, finns det rätt eller fel?

3 kommentarer:

  1. Jag håller virknålen som när jag ska skriva. Tycker andra sättet känns så bakvänt. Stickning är också olika. Så som de gör i USA tycker jag verkar extra jobbigt. jag har lärt mig sticka av min mor och jag håller fast vid den metoden. Att vira tråden runt stickan hela tiden tycker jag verkar besvärligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt att hålla virknålen i pennfattning, för mig är det bakvänt. Men jag jobbar på med att lära mig pennfattningen. Jag har en vän som snurrar garnet runt stickan, och jag håller med dig att det ser besvärligt ut. När min mamma stickar så får hon masterna vridna, hon stickar de aviga, så de räta blir vridna. (fast de hade blivit räta om hon tagit de räta maskorna bakifrån, om du förstår vad jag menar.)

      Radera
    2. Jag kan inte se det framför mig. Måste leta fram garn och göra så som du skriver....annars får du göra en video och lägga in så jag kan se det.

      Radera