söndag 10 september 2017

Snart så kanske lugnet infinner sig!

Snart så är det slut på årets kräftfiske. Stefan har en kollega som så gärna ville fiska kräftor, det har han aldrig gjort förrut. Så i fredags hade vi bjuit hit Persan och Anneli. Herrarna begav sig ut på sjön, för att lägga i kräftburarna.
 Anneli och jag stannade hemma. Innan Stefan och Persan hann komma hem så hade Jocke och Bettan kommit hit. En hade en mycket trevlig kväll. Stefan, Jocke och Persan är alla tre kollegor.  Och jag trivs bra med Bettan och Anneli. Så det är mycket trevligt då vi träffas.
 Stefan och Persan begav sig ut i går på morgonen, för att vittja kräftburarna. Anneli och jag sov så gott. De stannade över på lite lunch. Sofie och Fredrik kom också hem till lunchen. Så det blev en bra lördag.
I dag har jag gått på halvfas. Vi skulle ha kört ut till pappa, men det var soligt och fint väder, så jag lät Stefan köra ut i skogen. Vi kan köra till pappa en dag då det regnar.
Grannen har så fina flugsvampar, så jag var bara tvungen att fota dem.
 Då jag ändå var ute med kameran, tog jag ett kort på vårt "Filippa-träd", tänk vad det bre ut sig.
 Och snart så är fläderbären färdiga. Ska testa att göra saft på bären i år.

Må väl!

8 kommentarer:

  1. Hur länge kan man egentligen fiska kräftor? Jag har ingen koll på säsongen alls. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista fisket är nu på lördag. Vi har 11 st fisketillfällen.

      Radera
  2. Då kanske det blir tråkigt om lugnet infinner sig, eller . . .
    nu har ni fiskat och ätit kräftor så ni borde vara nöjda, eller . . .
    Flugsvamparna är riktigt vackra, de små är så gulliga som allt smått är.
    Äppelträdet Filippa är en riktig skönhet, så gott att få vinteräpplen.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är det dåligt med äpplen i år. Fast efter två bra är så behöver trädet vila sig lite.

      Radera
  3. Det brukar lugna ner sig när hösten kommer....ganska skönt faktiskt.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardagarna har lugnat sig lite. Men på helgerna är det alltid något. Men jag ska nog inte klaga, för jag behöver det roliga.

      Radera
  4. Vi har vänner som fiskar kräfftor, så vi har beställt några kilon. Bra att ha i frysen till nyårsafton t ex. Ibland har kräftorna den egenheten att tvingas ner i halvfas. Det kan det vara bärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra veckan var min man på Visingsö, och fiskade kräftor i Vättern, fast jag ratade kräftorna, de var så små.

      Radera