onsdag 8 juni 2016

Ändrade planer!

I måndags då vi var hos min bror och svägerska tiggde jag rabarber. Så igår kokade jag rabarber/jordgubbssaft. Då jag ändå höll på, så tog jag fram fläderblom ifrån frysen, och satte till en sats flädersaft.
 Idag då jag vaknade så var det mulet och svalt ute. Tänkte att jag skulle städa lite, åtminstone på övervåningen. Sagt och gjort, så började jag småplocka där uppe. Men Elsa ville inte vara inne, och jag vill inte ha henne ute, då jag är uppe. Så jag fick ändra på mina planer, skiten springer inte ifrån mig.
 Lika bra att fortsätta att koka rabarbersaft. Elsa kunde då njuta ute.
 För många år sedan fick jag en fläderbuske. Stefan klipper alltid så hårt på den, det ska vara smidigt att klippa gräset, tycker han. Det är mycket med knoppar på busken, även mycket med löss.
 Jag tror att fåglarna, eller så är det vinden som sprider frö, för vi har en lite buske bakom vår ladugård, förra året fanns det en till, men den gav jag bort.
 På infarten till det andra huset finns det gott om fläder, flera stycken buskar, som inte alls är klippta.
 Lusten att göra ännu mera saft så gick jag bort och klippte en massa blom. Bäst att göra det då jag känner lust och ork. En dubbel sats.
 Fast borta vid den andra gödselplattan plockar jag inga fläderblom. Men tänk vad mycket blom det är där, kanske det är gott om näring där sen mina svärföräldrar hade djur.
 Vi har gott om buskar, så det kan bli en hel del saft. Eller så får jag frysa ner blommorna.
 Tänk att alla buskar har tillkommit sen jag fick min lilla.
Ä, det blev visst en sats rabarbersaft till, då jag ändå har ångan uppe.
Stefan ska köra till Hammarplast tältet och köpa burkar, för jag vill frysa i småburkar.

Ha en fortsatt trevlig dag!

2 kommentarer:

  1. Så duktig du är som som syltar, saftar och fryser in.
    Gott om fläder har du minsann runt omkring.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad flädern har förökat sig.

      Radera