lördag 18 december 2021

Ska jag ändå blaska, så kan jag göra det ordentligt!



 Igår kväll ringde jag till ”vår” bonde, för jag ville köpa redig komjölk. Och ska jag ändå blaska med mjölk, vassle och ostmassa, så är det lika bra att göra det ordentligt! Tycker inte att det är lönt att bara köpa 10 liter mjölk, utan vi köper alltid 20 liter mjölk. I vanliga fall så gör jag två stora, och två mellan stora. Men denna gången gjorde jag två mellan stora, och sex små. Gott att ha i frysen. I somras testande jag att göra glutenfri ostkaka, gjorde då bara på 5 liter mjölk, och vanliga på 15 liter mjölk. Det märktes ingen skillnad alls på vanlig eller glutenfri. Så härdan efter kommer jag bara att göra glutenfri. För då behöver jag inte fundera på om Fredrik kan äta ostkakan, eller fundera på om vasslen är glutenfri då jag ska baka bröd.. //Ps ingen av ostkakorna är brända, men på bilden ser två brända ut.

Idag på morgonen får jag ett sms av Sofie, hon undrar om jag vill passa Helmer på förmiddagen, eller om jag har något speciellt för mig. Klart att han får komma. Då vi hämtat mjölken körde jag igång med mitt arbete, så det skulle vara väl förberett innan jag fick besök.
Therese och Sofie skulle på ett träningspass borta i ladan. Efter träningen hoppade Sofie i duschen, och jag fick Helmer att somna. Sen körde Sofie in till Växjö, jag försökte jobba på så bra jag kunde, både med ostkakorna, och att laga lunch.
Helmer vaknade, lite små hungrig. Han fick först morot och blomkålspure, därefter lite gröt med äppelmos. Sofie kom lagom tills lunchen var färdig.
Det är så mysigt Att få rå om barnbarnen utan deras föräldrar.

Jag har sen första advent dammat och julpyntat, bytt dukar. Och då jag byter dukar så tvättar jag de gamla dukarna. Smidigast är att stärka och nåla upp dukarna direkt. För det är så trist att ha dukarna liggandes, i väntan på att bli uppnålande. Fast det är inte alls roligt att nåla upp dem.

Mitt nästa projekt är att damma och byta dukarna på övervåningen, så så blir det mera dukar att nåla upp.

Phu....Fortsättning följer på alla julförberedelserna! 

7 kommentarer:

  1. Så flitig du är. Nu är det snart jul och alla mina barn och barnbarn kommer hit i år. Det ska bi så kul. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så underbart! Förstår att ni längtar, både du och Göran.

      Radera
  2. Har aldrig gjort ostkaka. Har hört att det är en fasligt sjå stt få till en äkta ostkaka.
    Dina ostkakor ser så läckra ut.
    Vilka fina dukar.
    Har knappast några finvirkade. Mest är det trasmattedukar... alltså vävda. Svärmor gjorde många fina. De dukarna är bra, behöver inte så mycket vård.
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite blaskigt, men kul, inte alls svårt. Och de blir så goda, tycker jag.
      Jag har en god vän som virkar, så jag har köpt många dukar av henne.

      Radera
  3. Att du orkar? Jag är imponerad både över ostkakorna och över de virkade dukarna. För jag antar att du virkat dem själv. Något jag aldrig har gjort. Jag har broderat många dukar i yngre ålder, men virkningen överlät jag till min mamma. Numera blir det inget broderi, bara stickade alster.

    SvaraRadera
  4. Nej det är bara den längst upp till vänster som jag har virkat. Har en god vän som virkar, som jag köper av. Jag kan virka, men kan inte virka fint, så jag stickar hellre.

    SvaraRadera
  5. LÅNEBJUDANDE FRÅN "NOVELTY FINANCE INC"

    Hej!!! Är du i behov av ett lån? Om ja, kommer jag att rekommendera dig att ansöka om ett lån genom Novelty Finance Inc.

    Jag heter Davina Claire, jag är finanschef för Novelty Finance och du kan ansöka om ett lån hos mitt företag och ha ett lån på ditt konto inom 24 till 48 timmar. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl.

    På NOVELTY FINANCE tillhandahåller vi finansieringslösningar. Vi erbjuder alla typer av lån (Personlån, Företagslån och många andra). Vi erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

    För frågor/frågor? - Skicka ett mail till [noveltyfinances@gmail.com] eller ring / WhatsApp via: +447915601531]

    Vi strävar efter att göra lån enkelt, bekvämt och prisvärt.

    Vår tjänst är mycket snabb, pålitlig och pålitlig och du kan låna upp till 5 miljoner euro till en subventionerad ränta på 3 % per år. Vi är rätt företag att kontakta när du är i akut behov av ett lån.

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök, vår tjänst är tillgänglig 24/7. Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst på din egen bekväma plats med din telefon eller din bärbara dator, allt du behöver göra är att skicka oss din låneförfrågan via:
    E-post: (noveltyfinances@gmail.com)
    WhatsApp/ Telegram: +447915601531
    Telefon: +447915601531

    Vi är alltid glada över att ge ekonomiskt stöd.

    SvaraRadera