tisdag 24 oktober 2017

Det är gott med god mat!

Det säjs att vi äter olika mängder med kött i vårt avlånga land. För flera år sedan fick jag höra att Stockholmare åt ca 100-150 gram kött/person, medans vi i Småland åt 200-250 gram kött/person.
Detta har jag alltid tagit fasta på. Då jag lagar mat beräknar jag minst 200 gram/person
Anne-Louice Lisa Karlssons foto.
Ingen nämnd och ingen glömd, men några i min närhet älskar kött, och god mat. Gärna med någon god sås att "asa" köttet i.
Då Stefan och jag äter taco, så går det åt 5 hg färs.

Idag tog mig en tur till Vårdcentralen, till min läkare. Han ordinerade mig att dricka vätskeersättning, gärna äta salta pinnar och dricka coca cola, pga att det är katastrof med magen. Fast jag sökte för min onda fot. Varje gång då jag träffar honom, så frågar han om alla mina sjukdomar/problem, han ser hela mig, och inte bara det jag söker för. En toppen läkare!

Då jag ändå var i Tingsryd så bjöd mamma mig på en god lunch, Teriyakikyckling. Mycket gott, så jag fick receptet.

Idag är det precis två månader till julafton! PS. känn dig inte stressad!

4 kommentarer:

  1. De här två månaderna kommer att bara flyga iväg, för jag har massor inplanerat flera veckor framåt nu. Jag känner mig inte direkt stressad inför julen. Jag ids helt enkelt inte stressa men det ska bli kul att plocka fram julsakerna igen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stressar inte heller, det blir jul rätt om jag inte har storstädat huset.

      Radera
  2. Bra läkare är guld värd. Jag har en kvinnlig läkare på Vårdcentralen som är toppen. Precis som din så bryr hon sig, har tid att lyssna osv.
    Har också laddat frysen med en Fransyska.
    /Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha en läkare som man trivs med.

      Radera