fredag 10 november 2023

Svampodling!

Jag tycker att det är vackert ute i naturen nu med alla möjliga färger på löven.
Under Filippa trädet har vi en svampodling.
Astrid tror att det är Stolt Fjällskivling. Fast det vågar jag inte chansa på.
Utan de får växa ifred där ner.
Vi har trista novemberdagar, regn, regn och åter regn. Fast jag är ganska nöjd, för i tisdags putsades alla fönster i hela huset. Jag har jätte roliga fönster, för det är gamla hederliga fönster som man delar på, och med fasta spröjsar. Phuu...
Nej, jag putsade inte ett enda fönster, utan jag anlitade samma städfirma som var här i våras och putsade våra fönster. Nu gick det mycket fortare, för de var inte alls så skitiga som de var i våras. Sist kostade det drygt 1600:-, så nu borde det vara några hundra :- billigare. Vi får se då fakturan kommer.
I onsdags hade Therese städfirman hemma hos sig.

I går hade jag "en-sova-på soffan-dag", får se hur denna dagen ser ut, för jag vaknade med besök av "Herr Huvudvärk", å vad jag hatar detta. Fast det var väntat, för nu flera kvällar i rad då jag duschat så känns det som att jag skållar mig på bröstryggen, vrider ner värmen, men det känns fortfarande som om vattnet är skållhett. Vattnet är kallt, men det känns som hett, och så känns det som om jag har en kniv i vänstra skuldran. Det är lustigt, ibland känner jag inte värmen, och ibland känner jag inte kylan.

Nu är det åter fredag. Ska väl planera lite inför farsdagsmiddagen. De kommer hem allihopa i morgonkväll. Jag fick en hjortstek av Sofie och Fredrik, som Fredrik själv har skjutit, den ska vi äta i morgon, ska väl göra en liten hjortgryta till barnen. Det är gott med hjortkött.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Väldigt vacker första bild, men svamparna vågar jag inte ge något tips om.
    Spännande att se vad fönsterputsningen kostar. Undrar om de inte ta betalt för antalet fönster, så om de putsar lika många som förra gången så kanske det blir samma summa ändå?
    Det verkar besvärligt med din huvudvärk som ger sådana märkliga symtom. En nerv som ligger i kläm?
    Hoppas du känner dig pigg till söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Städfirman har timpris. I våras var det 2 stycken som var här 3,5 timme= 7 timmar. 295:-/ timme, 100:- i resekostnad och 32:-/mil. Sen får vi Rut-avdrag, Det borde bli minst 300:- billigare denna gång, för de var inte här mer än 2 tim och 40 minuter, tror jag
      Jag har en pisksnärtskada, och stelop två nackkotor pga ett diskbrock, en nervpåverkan från nacken ut i hela vänsterarmen, nerven skadades troligtvis innan operationen. Så jag vet ju varifrån huvudvärken och känselbortfallet kommer ifrån. Det är bara att försöka göra det bästa utav situationen och blicka framåt och fånga ljusglimtarna!

      Radera
  2. Jag har också en firma som putsar mina fönster!
    Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så smidigt, skönt att få alla fönster putsade på en och samma dag.

      Radera