måndag 23 oktober 2023

Vinstöpning!

Då var det dags för lite vinstöpning! Jo, det heter vinstöpning, för vi stöper ljus och dricker vin. 
Fast inget allvarligt.
                                        I fredags kom mamma, Sofie och hennes kompis Emma. 
En som ammar och en som är gravid, så det blev inte mycket vindrickande.
I lördags efter lunch kom Marika och Catharina, tyvärr så kunde inte Ing-Marie och Åsa komma.
Astrid och Melker har varit sjuka, så de kunde inte komma in i fredags eller lördags, så därför kom de in tillsammans med Therese igår efter lunch. Det blev fina ljus då också. Det är kul att barnen också vill stöpa ljus.

Sofie har inte varit med på 15-20 år. Men i år ville Emma stöpa, så Sofie fick offra sig.
 

Och hon tyckte att det var roligt med stöpningen.
Så vi har redan planerat in nästa års vinstöpning.
Lika roligt som det är att stöpa ljus,
lika skönt är det då allt är undanstädat.
Alla grejer till ljusstöpningen ska åter upp på vinden, spjälsängen ska bäras ner, sängen, byrån och fåtöljen ska in på rummet igen.

Mitt fina ljus som jag var så nöjd med, lyckades jag ha sönder. Så trist.

Då Sofie slängde ut heltäckningsmattan tog vi hem den, perfekt att ha på golvet vid stöpningen, mycket bättre än att ha papp. Jag fick tipsen av en dam som köpte ljusmassa för några år sedan. Hon åkte på loppis och handlade på sig mattor. Det blir inte alls halt på golven i hela husen, massan stannar kvar i rummet.

                                                

När ljusen är färdiga häller jag över ljussmassan som är kvar i gamla glassburkar. Spara den till nästa års ljusstöpning. Vi har bara stöpt upp ca 35 kilo massa i år.

6 kommentarer:

  1. Otroligt, ett sådant jobb! Beundransvärt. Synd på din ljuskrona! Förstår att det kan bli rn fin gemenskap i samband med doppandet. Lite vin piggar alltid upp. Kram //Anna-Lena Grimsås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en ny ljuskrona i söndags. Vi har nu lite ljus, så vi klarar oss till nästa år.. Då vi är bortbjudna brukar jag ha med mig ljus istället för en blomma. Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Det är en kul grej. Viktigt med traditioner.

      Radera
  3. Så duktigt av dig att stöpa så många ljus!
    Ja nu lyckades du komma in!
    Är det min eller din blogg som strular?
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är en kul tradition.
      Tror inte att det är min blogg, jag misstänker att det är något hos dig, för jag har inte lyckats att kommentera något.
      Kram

      Radera