måndag 2 oktober 2023

Glada kossor!

 I år har de flesta äpplen varit maskätna. Men det går utmärkt att musta på dem, vilket vi har gjort. I helgen gjorde vi sista rycket. Plockade upp fallfrukten, och skar bort det fula på dem, sen plockade vi ner alla äpplen som satt på träden. Inne i köket sorterade jag äpplen, la de fina i en låda som nu står i matkällaren. Sen sköljde jag de andra äpplen, delade på dem, därefter krossade Stefan äpplen och pressade krosset. Sen var det åter min tur att ta hand om musten. Jag pastöriserade, dvs värmde upp musten till 80 grader, sen fick den stå i minst 10 minuter, därefter tappade jag musten i BIB, 3 liters påsar. I helgen gjorde vi 37 liter äppelmust, totalt har vi gjort 127 liter äppelmust, 5 liter päronmust och 5 liter äppel/päronmust. Helt klart är ren äppelmust bäst. 

Äppelkrossen som blir kvar då den är pressad får korna som går bakom våra ladugårdar, alltså det var så kul att se korna komma springandes då Stefan slängde in krossen till dem.
Nu har vi mustat färdigt för i år, tur är väl det, för fruktpressen är uppsliten, så nästa år ska vi köpa en hydralisk fruktpress.
Jag kunde inte låta bli att ta kort på Thereses tomater. Tänk i månadsskiftet september/oktober fortfarande har helt fantastiska tomatplantor.
Therese har sagt att jag får ta tomater hos dem, 
För de hinner inte att äta upp alla själva, innan de blir dåliga.
Hon har många olika sorter, så gott att bara gå småäta.
De små oranga är helt överfulla, så det ligger grenar på marken.
I går började rådjursjakten med hund. Fredrik skulle släppa Hugo, så då ville Stefan också ut på jakt. Men innan han körde ut i skogen fick han köra mig till Sofie och småpojkarna. Helmer har gymnastik på söndagsförmiddagarna, så jag fick vara hos Ture. Mysigt! Stefan fick äran att skjuta ett rådjur för Hugo, så när han hämtade mig var han mycket stolt. Jag äter inte rådjur, men det gör Sofie och Fredrik, så de fick ta den.
Sista helgen i september är det Linneryds marknad. Det är ett måste att åka dit. Stefan köper alltid en ål, hos idrottsföreningen köper han en sillamacka, Jag köpte senap, servetter och hembakat glutenfritt bröd till Fredrik.

Japp det var denna helgen. Ingen vila här inte. Det fina vädret gav oss chansen till grillkväll. Det vore ju synd om vi skulle sitta själva, så vi bjöd in Therese med familj.
Fredrik fyllde 30 år i fredags, men då var han, Stefan och alla andra kollegor på Hallabro el på elmässa i Värnamo. Vi har ju redan firat Fredrik, men det hade inte hans släkt, vilket de gjorde i lördags. Kändes lite lustigt att Sofie med familj inte varit hemma i helgen, fast jag har ändå träffat dem.


6 kommentarer:

  1. Full fart! Nästan så jag blir andfådd!
    Har aldrig gjort must. Ärligt atlat, så tycker jag attd et blir völdigt kraftig smak. Men det går förstås bra att späda, som saft. Bra att ta tillvara de dåliga äpplena. Funderar på om jag ska ta med lite maskätna äpplen från dottern i morgon. Och göra äppelpaj. Det finns lite att at tillvara på av varje äpple... Gjorde lite äpplemos förra veckan. Kändes bra att inte slänga allt... Våra äpplen har ramlat ner, och ruttnat direkt.
    En saådna massa tomater. Utomhus! Har städat ur vårt lilla växthus.Tomaterna var slut och den sista gurkan växte inte mer. HAr några omogma tomater kvar utomhus...
    Ål--- är inte det fridlyst?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra äpplen har varit för dåliga för att göra mos på, äppelpaj skulle inte heller vara roligt att göra på dem. Vi brukar plocka ner ifrån träden sista helgen i september, fast vi brukar spara en massa, men inte i år.
      Therese har tomaterna intill husväggen, jag har mina utmed stenladan, men jag har inte bråkdelen av tomater som hon har. Vi har ännu inte haft någon frostnatt.
      Nej ålen är inte fridlyst, i Sverige är den "bara" rödlistad, men jag tror att den är fridlyst i vissa länder.

      Radera
  2. Hej, Jag heter Claudia Klein, jag är finansansvarig, jag ger lån och andra finansiella tjänster och jag representerar Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services är ett heltäckande och pålitligt låneföretag och vi erbjuder alla typer av lånetjänster som; Privatlån, företagslån, bolån och många fler. Om du är i stort behov av några lånetjänster kommer jag att råda dig att kontakta min firma via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder både lång- och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro till en ränta på 3 % årligen med en återbetalningstid på 1 till 30 år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar ni ansvar för alla som gå på era erbjudande om lån? Och som hamnar hos lyxfällan? Jag skulle aldrig gå på era erbjudande och låna utav er. Behöver jag låna pengar, så tar jag givetvis kontakt med min bank. Skäms på dig!

      Radera
  3. Vikjeb otrolig skörd av både äpplen och tomater! Jag ser att ni odlar i hinkar och att det verkar gå bra. I fjol hade jag tomatplantor i 10-litershinkar. De växte bra, men gav ytterst liten skörd. På hösten höll jag inte på att få ut plantan ur hinken. Det visade sig att hinkarna var sprängfyllda med rötter. Hur stora hinkar har ni?

    SvaraRadera
  4. Hej, Jag heter Claudia Klein, jag är finansansvarig, jag ger lån och andra finansiella tjänster och jag representerar Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services är ett heltäckande och pålitligt låneföretag och vi erbjuder alla typer av finansiella tjänster som; Privatlån, företagslån, bolån och många fler. Om du är i stort behov av några lånetjänster kommer jag att råda dig att kontakta min firma via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder både långfristiga och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro till en ränta på 3 % årligen med en återbetalningstid på 1 till 30 år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera