måndag 9 oktober 2023

En helt vanlid helg i oktober.

I lördags donade jag ute i trädgården. Det var lugnt här hemma, Stefan hade kört ut i skogen, och det hade visst grannarna också gjort.
När de var hemkomna så kom Therese med en hink med gula kantareller till mig.
Det passade perfekt med stekta kantareller,  för vi skulle äta fläsk- och kyckling filé, hasselbackspotatis med örtsås.

I går Ca klockan 9.00 skulle vi vara hos bonden föratt köpa 20 liter mjölk.

Lite blask i köket, då vasslen ska bort ifrån ostmassan.
Det blev 3 små, och en mellanstor ost, som nu ska skötas, byta handdukar, salta och så vill ostarna ha lite sprit på sig, jag har en liten sprayflaska som jag sprayar ostarna med.

                                 

Inte för att jag äter hemost, men jag tycker att det är kul, och så måste man bevara detta hantverk.

Efter en fullspäckad  söndag, så kände jag inte alls för någon avancerad kvällsmat.

Så det fick bli räkmackor.  Stefan hade räkor och majonäs på sin macka, och till mig gjorde jag en räkröra.


8 kommentarer:

  1. Jag tror jag har sagt det förut: Jag är imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker som sagt att det är kul. Sen uppskattas det verkligen av de som får ostarna.

      Radera
  2. Vad du KAN! Du borde hålla kurser i mathantverk... och ljusstöpning, förstås.
    Stekt svamp... det är gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det vet jag inte om jag skulle klara av. Men kul är det. Och snart är det dags för ljusstöpning. Sofie brukar inte vara med, hon har väl tröttnat, eftersom hon är uppvuxen med ljusstöpning, men hon har en kompis som sett Sofies ljus så kompisen vill vara med. Både Therese och Sofie får ju vilka ljus som de vill ha. Sofie och kompisen kommer och stöper då mamma kommer.
      Må väl! Kram Lisa

      Radera
  3. Du är fortfarande lika flitig ser jag, Tack för hälsningarna. Kram, Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör så gott jag kan, det är kul. Du är saknad, hoppas att du har det bra. Kram Lisa

      Radera
  4. Vad redig du är!
    Räkmackor är gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste hitta på lire roliga saker. Kram

      Radera