söndag 16 oktober 2016

Helgnöje!

Som lite omväxling så har vi haft en kvalitetshelg. haha.. fast det brukar vi ha.
I fredags kom Sofie hem, och på kvällen kom Astrid, Christian och Signe också. Så mysigt. Fast vi saknade så klart Therese och Fredrik.
Igår kväll hade vi bjudit hit Yvonne och Björn, Susanne och Jan, så lördagskvällen var också mycket trevlig.

Idag ringde klockan 7,15. Vi skulle köra och hämta mjölk. Det är dags att göra ost, om den ska bli färdig till jul.
 Det blev tre stycken ostar, som nu ska vändas, bytas, saltas och få en skvätt eau de vie. Det är lite pyssel.

Idag då Therese och Astrid kom in passade jag på att ta en riktigt kort på Astrids kofta. Kortet jag visade tidigare där såg koftan mera brun ut, men den är lila.
Det är så mysigt att ha Therese med familj så nära. Vi är glada så länge de stannar. Med de bor i Tingsryd, har sin lägenhet kvar, de tog bara mat och kläder med sig. Vi har huset fullt möblerat, så de får vara inneboende så länge de vill, men dom lär flytta tillbaka ner till sin lägenhet innan vintern kommer. Om ni frågar mig så är huset behov av en renovering.
 Det är ju så modernt att barn har dubbla boende. Astrid är väldigt modern, för hon har dubbla hem, fast hon bor både med sin mamma och pappa på båda ställena.
Mindre roligt är att Elsa och jag blev ovänner idag. Jag skulle klippa håret på ben och tassar, och klippa klorna. Det här med att göra sig fin har inte Elsa förstått. Gissa vem som vann!!
Klart att det var jag som vann. Det är inte alltid som Elsa får som hon vill.

Ha en fortsatt bra söndag!

8 kommentarer:

  1. Min hund gillade aldrig heller varken manikyr eller pedikyr.

    SvaraRadera
  2. Nu har du fått tre nya baby att pyssla om. (ostarna)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är kul att bevara sådana gamla göro. Fast jag äter inte osten.

      Radera
  3. Elsa kanske vill gå till en annan person som sköter om hennes naglar och tassar, du kanske inte duger, hi hi . . .

    Hoppas att dottern med familj tänker över att så småningom flytta till byn. Tänk att få bo på en sådan vacker plats, det är idyll och värt vartenda krona att barn ska få växa upp på landet. Visserligen är inte Tingsryd en storstad men 'bullerbyn' är bäst.
    Ja du tiden utvisar väl vad det blir.

    Att göra egen ost har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
    Men jag vet att ni brukar göra det varje år, eller hur.
    Har man gjort ost innan sitter det som en smäck i tankarna, du är duktig Lisa, en riktig Bullerby-mamma.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se med tiden vad ungdomarna fattar för beslut ang huset. Vi vill inte påverka varesig till det ena eller det andra.

      Radera
  4. Läste precis kommentaren ovan, men vad i hela friden äter du inte osten.
    Har et kanske med din mage att göra . . .
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är kul att göra hemost, och det finns de som så gärna tar över osten då den är färdig. Jag har aldrig tyckt om smaken, men visst magen spelar kanske också in .

      Radera