onsdag 16 augusti 2017

Telenor!

Jag har haft Telenor till mobilen i många år. Och jag har varit nöjd.
Från början kostade det 99:-/månaden, och jag fick ringa upp potten.
Efter några år ändrades mitt abonnemang, avgiften höjdes till 199:-, jag fick börja betala mina samtal, men fick fri surf.
I våras höjdes abonnemanget till 299:-/månaden, med mina samtal så har räkningen hamnat på 350-400:-. Dyrt tyckte jag. Fast ändå är telefonen ett billigt nöje.

I går som först blev jag färdig att ringa telenor. Killen jag pratade med sa att jag har ett jättebra abonnemang, nej, jag tycker att det har blivit dyrt.
Anledningen att det nu har höjts är att man ska kunna surfa fritt i hela Europa.

Jag hade kollat på Telenors sida, för att kolla om jag ska kunna få ner kostnaden. Så jag visste lite vad jag skulle fråga om. Killen hade inte riktigt kolla på de olika abonnemangen.
För det var jag som kom fram till vad jag ska ha för något.
Efter en stunds dividerande från min sida, sa killen- Ja det har du rätt i.
Vad ska jag ha fri surf till? Jag använder 1,5 GB i månaden.
Jag ändrade till fria samtal, sms, mms och 3 GB, så nu ska jag få en fast avgift på 299:-. Om jag hade valt att binda mig på 24 månader så hade kostnaden landat på 249:-/månaden.
Fast jag tror inte att jag vill binda mig.

Många av oss, och många gånger muttrar vi lite, och sen betalar vi. Utan att kolla upp vad vi betalar för.
Det är inte de stora inkomsterna vi blir rika på, utan de små utgifterna. Sägs det...
Men inkomst och utgift hänger lite ihop.
Med min lilla inkomst kommer jag inte långt på. Det går inte att spara många kronor.

Ha en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Det gäller att vara på alerten när man tecknar abonnemang. Man behöver inte allt som försäljarna lockar med. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man måste själv kolla upp saker och ting.

      Radera
  2. Så är det man måste ha stora ögon och läsa det finstilta och sen fatta vad de menar. Det smyghöjs hela tiden och man betalar och säger tack.
    Bra gjort Lisa, man ska sätta dem på plats med det man kan och vet, de är inte kunniga i allt de där gossarna.
    När jag köpte ny mobil i januari och ställde en massa frågor till killen i butiken blev han lite 'ställd mot väggen', han trodde inte att den gamla tanten visste något om mobiler m.m. men ack så fel han hade.
    Nä vi konsumenter måste bli bättre på att lära oss vad som gäller, men ibland varken vill eller orkar man argumentera och då får man skylla sig själv.

    Bra jobbat lisa, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ringa och ifrågasätta en del.

      Radera
  3. Jag kom på en rolig sak som hände för några år sen, det var flera mobil försäljare utanför en butik, en frågade mig 'vad har du för mobil' ?
    Jag spelar helt dum säger; mobil vad är det, nej sådana hemska maskiner vill jag inte veta av, jag cyklar till mina vänner och släktingar när jag vill prata med dem och då får jag motion samtidigt. Gissa om han tappade hakan en kort stund. Det fick han så han teg, log inom mig länge. hi hi . . .
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... När vi gick på en marknad blev Stefan stoppad, fick frågan -Vad ringer du med? Stefan svarar -med telefonen. Där var det också en som blev lång i ansiktet.

      Radera