torsdag 8 juni 2023

Har du koll på dina smycken?

 ….. och koll på smyckenas värde? Kortfattat så har jag inte haft  Men nu ska jag fotografera och väga mina smycken. 

Jag har haft en 70 cm lång lite grövre guldkedja, med ett hänge av röd och vitguld.
Detta halsband har jag lyckats tappa. Vet inte var, men jag saknade halsbandet då vi kom hem ifrån Tingsryd. För att kunna polisanmäla saknaden, så måste man ha ett ca värde på halsbandet. Jag gick in i guldaffären Höjes i Tingsryd. Madde var mycket tillmötesgående, jag visste grovleken och längden, så det var inte svårt för Madde att säga vad halsbandet är värt, lite värre med hänget.
När hon sa vad kedjan är värd höll jag på att sätta mig.
Jag har varit så arg, ledsen och besviken på mig själv, så jag kunde inte berätta det för Stefan och tjejerna, det tog en hel vecka innan jag sa något till dem. Nu har jag värderingspappret hemma, så nu kan jag polisanmäla det, och även till försäkringsbolaget.

Jag fick för mig att jag skulle frosta av frysboxen på vinden. Bar ner allt till frysen på logen.Varmt och gott på vinden så isen blev snabbt lätt tinad, tog degskrapan och kunde lätt få bort all is. Isen tinade inte till vatten. Plocka bort isen, och sen torka ur frysen. När jag var färdig så var väggarna i frysen fortfarande kalla.  Härligt att fixa detta på bara några timmar. Nu när jag bär tillbaka upp i frysen kontrollräknar jag vad som jag bär tillbaka. Har en mapp i datorn på vad som finns på vinden, men ibland missar jag att stryka något som jag hämtar ner. Jag fryser aldrig ner något på vinden, och vi har ingen mat där uppe, utan det är kräftor, äppelmos, saft, vassle och bär. Just för att boxen inte ska isa igen för snabbt. Är inte ens i frysen varje vecka.

Men två burkar med vassle fick inte plats i frysen på logen. Det är ju synd att slänga, så varför inte baka lite bröd. Det var länge sedan jag bakade till oss. Det brukar istället bli till Fredrik. Men nu visste jag inte om denna vasslen var glutenfri, så jag vågade inte chansa att baka till honom.

 
Det blev två limpor, provsmakade till lunch då jag åt jordgubbar med mjölk. Smaskigt!
Ett fantastiskt bra bakväder, eller inte.


4 kommentarer:

  1. Ser goda ut!
    Jag bakar ganska mycket. Speciellt matbröd.
    Tänkte gör någon dag sedan att jag borde sälja av det jag har i guld. Jag använder aldrig guld... mer än förlovning och giftering...och döttrarna är heller inte intresserade av guld. Har inte så mycket...men det bara ligger i en låda till ingen nytta.
    Synd på ditt halsband! Hoppas att kommer tillbaka!
    Kram! //Anna-Lena Grimsås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tjejerna bodde hemma bakade jag allt matbröd, och innan jag blev sjuk så bakade jag även mycket kakor. Nu blir det bara lite ibland som jag bakar.
      Jag har alltid smycken på mig, har inte så mycket, men det används.
      Fast sen jag tappade mitt halsband så har jag tagit av mig både vristlänken och armbandet. Oj, ska du verkligen sälja dina smycken?
      Kram Lisa

      Radera
  2. Tråkigt med ditt halsband som är borta. Jag hittade ett guldarmband för några år sedan som jag lämnade in till polisen. Det var anmält som försvunnet, kom tillbaks till sin rätta ägare, och jag fick hittelön. Hoppas ditt halsband också hittas av en ärlig person...
    Själv bär jag aldrig smycken numera. Tidigare hade jag ofta halsband av silver, kanske ska jag ta på mig något sådant igen. Alla smycken ligger bara i en låda, till ingen nytta.
    MAtbröd bakade jag jämt när familjen var stor. Nu händer det mera sällan. Men bullar får det bli idag tror jag. Till helgen kommer två barnbarn som ska stanna i 2 veckor. Gissar att bullarna går åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid använt mina smycken. Men nu är jag kluven, fast det är ju värre att bli av med smycken pga inbrott. Så jag ska nog använda dem som jag brukar. För då ligger de ju inte hemma om man får objudna gäster.
      Så mysigt med besök av barnbarnen. Förstår att du behöver bullar. Kan undra hur gamla BB är.

      Radera