måndag 29 maj 2023

Morsdag!

 Igår var det morsdag. Så jag bjöd hem ungdomarna, barnbarnen, mamma, hennes man och Stefans mamma. 

Alltså, våra mammor har vad de behöver, och lite till, så därför har jag en stående inbjudan på morsdag.


De var bjudna kl 14,30. Och jag bad Therese och Sofie att göra varsin rabarberpaj. Efter fikat så lekte barnen, och hade jättekul.

Sen var det dags att tända grillen. Benfri kotlettrad, ribbs och kycklingfilé, klyftpotatis och lite olika tillbehör. Korv med bröd och pasta till barnen.

Då jag gör ribbsen så kokar jag dem med lagerblad, kryddpepparkorn, lök, buljong mm i 1timma, därefter lägger jag dem i marinad.

I lördags gjorde jag samma sak med kycklingben, men kokade benen vara i 20 minuter, sen penslade jag dem med glacé, och sen grillade vi dem. Köttet lossnade så fint ifrån benen. 

Funderade lite på om jag även ska göra detta med kycklingfilé. Japp, blandade ihop lite olika kryddor, lök, buljong mm , kokade i 10 minuter, därefter la jag filéerna i marinad. Kortfattat så blev det mycket bra. 

Vi avslutade morsdag med kräftor. Det blev en mycket trevlig morsdagsbjudning.

Jag fick en fin present av ungdomarna, ett presentkort på hot stone massage. Det ska bli skönt.

6 kommentarer:

  1. Tack för tipset med kyckling och ribbs.
    Jag tycker att tiden går fortare och fortare.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Som gäst hos dig behöver ingen åka hungrig hem. De har tur, dina gäster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker om att ha gäster hos mig. Kanske att det är därför som ungdomarna gärna kommer hem, de får både äta, och få med sig matalådor med sig hem. Kram

      Radera
  3. Låter gott
    Visste inte att man kunde koka innan.. men här grillas aldrig... Inga mammor finns heller förstås... Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi grillar ofta, ibland blir det bara korv med bröd, och ibland blir det kött, kyckling mm, Stefan grillar gärna isterband till sig, men det äter inte jag så då blir det Ingelsta kalkon knakare, den gillar jag. Kram

      Radera