söndag 18 maj 2014

"Mors dag"

Mors dag är om en vecka, men vi firade "mor Lisa" igår.
Dottern dä med sambo och Signe kom hem efter lunch. De skulle tvätta bilen, och springa en skogsrunda. Dottern dy och pysen kom vid fem-tiden.
Jag funderade på vad vi skulle äta, det var ju egentligen grillväder, men jag vet ju att ungdomarna gillar oxfilé. Så det fick bli oxfilé stekt i ugnen, Håkans potatissallad, såser och lite andra tillbehör.
Vi har kräftor kvar sen i somras, som måste ätas upp. Smarrigt !

Dottern dä T, min man S, och sambon/pojken C

C, dottern dy S, och sambon/pysen F











Ungdomarna spelade kubb, kul tyckte Elsa och Signe.

Efter kubbspelet kom myggen och knotten på besök, så då gick vi in och drack kaffe, och åt rabarberpaj med vaniljsås.

 Kan undra vad den lilla fågeln tänkte på, då hon byggde bo i en rutten stubbe. Lotta var mycket intresserad av stubben i fredags kväll. S såg att hon åt en fågel men vi visste inte vad hon fått den ifrån. Vi har aldrig förstått att hon fångar fåglar, för hon är mycket osmidig, trots sin lilla späda kropp.
 Och igår fick T se att det flög in en fågel i stubben. Vid närmare granskning av stubben såg vi ett litet fågelbo med ungar i. Undra om det kan ha varit en av föräldrarna som Lotta lyckades ta.
När jag hade lagt mig i går kväll, och höll på att somna, vaknar jag med ett ryck, KOMPOSTGALLRET!! Och jag flög upp. På med morgonrocken och ut för att sätta gallret på plats, så inte Lotta kan ta något ur boet.

Klart att mor blev firad, ungdomarna vet vad mor gillar.















 Stackars lilla Lotta.... igår stampade matte på henne, om det var på svansen eller ett ben vet jag inte. Men jag kände att jag stampade på henne, och hon skrek, och så bet hon matte i benet.
Inte alls synd om matte, rätt åt henne, tyckte Lotta!

Idag har vi inte alls haft något fint väder, det har kommit 15 mm regn, men nu skiner solen åter. Så snart blir det en promenad med Elsa.
Ha en fortsatt trevlig söndag! //Kram

2 kommentarer:

  1. Det gäller att se efter vad man ställer ner fötterna ;)
    Vilken härlig middag ni fick tillsammans!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tuff header du lagt in. Händelserik helg läser jag. Mums för pajen och för kub. Inte lika trevligt med de där små djuren i luften.
    Kram Bosse

    SvaraRadera