söndag 16 mars 2014

Kaffebjudning!

Söndagsförmiddag och de flesta glasen efter gårdagens kalas står kvar, men blev upp diskade innan lunchen.
Då vi ätit lunch gick Elsa och jag en promenad, det blev runt kyrkviken. Det är så vackert därnere, tyvärr så blåste det för kallt idag. Tänkte att värken skulle bli bättre om jag rörde på mig lite.
Då mamma flyttade ifrån huset till lägenhet, fick hon rensa en del. Bla denna kaffeservis. Ingen ville ha servisen, men mamma gav sig inte, utan hon kom hem hit med den.
Det är arvegods. Den kommer ifrån min mormors moster, "Moster Astrid" . Jag har haft den liggandes i en låda på vinden i flera år.  Men nu fick jag för mig att den ska användas.

Denna kaffeservis köpte min mormor och morfar i början på 1940-talet, då dom gifte sig. Jag fick den av mormor och morfar då jag flyttade ihop med min man 1988. Vi använde den en del, tills sockerskålen fick en spricka. Därefter packades den ner i en låda, och har i över 20 år legat på vinden. Båda serviserna är förfina för att ligga i lådor på vinden. Och igår kväll använde vi båda serviserna, även kaffekannorna.
Min kaffekanna, sockerskål och gräddkanna i Maria Björnbär står framme på ekeskåpet som prydnad, där ställde jag även "moster Astrid"s och mormors kaffekannor.






Idag har vi haft fint väder. Och jag har haft en bra helg, ett trevligt och lyckat kalas i går. Maten igår var i all enkelhet. Men fy fabian vad jag har ont idag, nacken håller på att gå av, likaså ländryggen. Skönt är att min hemska huvudvärk har jag inte idag, tror att det var en biverkan på min nya medicin, så jag ska ta den ikväll istället för morgonen. Hoppas att det blir bra!

1 kommentar:

  1. Vilken fin servis. den ska du vara rädd om.
    Här snöar det idag :(
    Kram!

    SvaraRadera