torsdag 15 november 2012

I nöden prövas de rätta vännerna!

I nöden stödjer vi varandra, också.
Farmor har sovit två nätter hos oss, min svägerska har sovit en natt hos farmor, och i natt sov hon ensam.Det är helt givet att vi ställer upp för henne, hon och farfar har alltid ställt upp för oss, i tid och i otid.
Jag och mannen har öppnat en restaurang hos oss nu, och min svägerska är diskmaskin, eftersom vår är trasig, behöver ju inte laga den så länge vi har henne, hihi. Farmor uppskattar maten.
Det har kommit lite besök till henne, och även till mig.  Det uppskattar vi.
I tisdags var vi nere vid kyrkan och lyssnade på själsringningen. Var även inne i kyrkan en stund.
Vi har tillsammans gått igenom psalmer och solosångerna. Så när prästen kom igår så var dom redan bestämda.
 Vi har mailat en bild på farfar som ska vara på agendan. Och i tisdags då vi fick provse dödsannonsen upptäckte min man att telefonnummret inte stämde, så vi blev blev lite oroliga.
Därför börjar jag och svägerskan att ringa runt och kolla lite, bla lämna psalmer och sånger till agendan och kollade upp maten mm. Vi kände oss nöjda, trots att vi är lite förvirrade.
Min svägerska tog farmor till Tingsryd idag för att köpa kläder till begravningen.
Och jag har i trötthetens trötthet börjat mitt nya liv idag.
Jag har börjat praktik på ett cafe & loppis, för välgörande ändamål, barnhem i Kenia.

De 4 H:na i Sorg
Små råd till dig som möter och vill stödja någon i sorg:

• Håll tyst - säg inte att du förstår, för var och en som mist någon nära bär sin
egen sorg som ingen annan kan förstå fullt ut. Och säg framförallt inte att den
sörjande ska försöka glömma, det vore ju hemskt att göra. Det behövs inga
ord för att känna tröst - låna bara ut dina öron och lyssna!

• Häll i - den som sörjer glömmer så lätt bort att äta och dricka och blir ännu
svagare av det. Så bjud gärna på en liten bit mat och något att dricka.

• Håll om - om du visste så viktigt det är för en förtvivlad människa att känna
mänsklig värme!

• Håll ut - jag vet att den som sörjer är jobbig för omgivningen! Men försök att
hålla ut. Jag lovar att du på sikt kommer att få belöning för ditt tålamod!

skrivet av Marie-anne Thörnström

//Håll ut- stämmer inte riktigt för jag tycker inte alls att farmor är jobbig.


2 kommentarer:

  1. Ni verkar vara en familj som verkligen finns för varandra och som håller ihop. Det är så vitkigt i sådana här stunder.
    Tänker på dig och din familj. <3

    SvaraRadera
  2. Så skönt att ni kan ställa upp för farmor. Hoppas du kommer att trivas på Café Migori.

    SvaraRadera