torsdag 2 februari 2012

Ljusen!


 Här har jag två gamla grytor.
Dom är dåliga och slitna, men att smälta stearin i vattenbad duger dom alldeles utmärkt till.
Oftast gör jag ljusen när jag har eld i vedspisen, då smälter jag massan där.


Att smälta ljusmassa på en keramikhäll är inget att rekomendera. Hällen kan spricka om det kommer stearin på den.


 Här har jag ljusformen som jag köpt på panduro.
Så trär jag i ljusvirken igenom hålet i botten, och binder fast den upptill.
Jag funderar på att köpa någon till ljusform.
Här synes ljusformen med smält ljusmassa i, och ett färdiggjutet ljus. Tänk vad många ljus det blir av ljusstumpar.
Jag sparar alla ljusstumpar, till ljusstöpning och ljusgjutning.

Det går åt ganska många ljus, eftersom jag alltid har ljus tända inom hus och ofta ljus tända i ljuslycktorna utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar