torsdag 23 januari 2020

Rätt ordning, och bättre information vore bra!

I höstas då jag gjorde koloskopi, tog läkaren prover på tjocktarmen.
Jag hade inte fått provsvaren.
Däremot så fick jag brev förra veckan ifrån Gastro.


V 3 skulle jag lämna tre stycken avföringsprover. Varav ett var på en pappersremis, för det skulle till Sahlgrenska.

Fick ingen info om varför jag skulle lämna dessa tre prover. Skrev på 1177 in till gastro, fick väl lite luddiga svar, så jag fortsätter att skriva.
För visst blir man orolig.
Får svar av sköterskan att läkaren skrivit brev till mig, och att hon hoppades på att jag fått det, vilket jag inte hade.

Dessa tre prover ska på odling och analyseras, för att jag är så dålig i magen. Mina vanliga prover ska jag ta V 6.
Det hade verkligen varit bra om jag fått bättre information, vet ju att jag ligger i riskzon för tjocktarmscancer.  Alla mina dagliga diareer är inget nytt, haft det i många år.
I måndags ringer sköterskan, säger att labbet gjort fel, de skulle inte skicka pappersremissprovet till Växjö, utan direkt upp till Sahlgrenska. Varför får varken jag eller labbet denna informationen, framförallt labbet.
Då jag hade sköterskan på tråden berättade jag att informationen var dålig, men fick till svar att de brukar bara skriva så.
Igår åkte jag åter till Vårdcentralen, där har de aldrig varit med om att det skulle gå till väga på detta sätt. Och de hoppades att det nu skulle bli rätt.
Blir det inte rätt. så kommer jag att åka in till Växjö lasarett och lämna in det.
Phu, det är jobbigt då det inte blir rätt direkt.
Det tar så mycket energi för mig!

2 kommentarer:

  1. Vilken röra! Det räcker väl att man är sjuk..inte ska man själv behöva jaga läkare och annan personal för att få veta vad som gäller. Styrkekram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man måste vara pigg för att få rätt info och vård då man är sjuk.

      Radera