onsdag 16 november 2016

Fish and chips!

För en tid sedan fick vi, vi som är på stickcafe´t, en förfrågan om vi ville sticka fish and chips tröjor och en mössa till tröjan. Kvinnan som kom med förfrågan jobbar på Folkets hus i Hovmantorp, där hon hittade lappar med information och mönster. Det är Rotary i Lessebo/Hovmantorp som jobbar med denna välgörenhet. En mycket viktig insamling.
Jag har väl inte varit så flitig med detta, eftersom jag stickar till Astrid.
Men jag vill också dra ett strå till stacken. Mönstret är super enkelt, stickas i ett stycke, sen syr man ihop till en tröja.
Mössan var också enkel. Egentligen skulle man sticka mössan på två stickor, och sen sy ihop, men då får man ju en söm på mössan, inte alls skönt för en nyfödd liten bebis. Så jag stickade mössan på strumpstickor.
Tänk att nyfödda bebisar får åka hem i tidningspapper.
Första leveransen med stickade barnkläder levererades till Herr och Fru Salonen i Vänersborg för att ta med sig kläderna till Kenya.

Må väl!



2 kommentarer:

  1. Jag har läst om fish and chips-tröjor och trodde att det var ett slags mönsterstickning, men nu ser jag att det är en modell som kallas så. Varför det namnet egentligen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på namnet, men inte kommit på något.

      Radera