söndag 6 augusti 2017

Underbara ungdomar!

Vi hade en mycket trevlig kräftskiva i torsdags, de sov över här hemma hela högen. Sofie och Fredrik körde hem efter frukosten i fredags, Therese och Christian stannade hemma hela dagen, de körde strax innan Stefan kom hem ifrån jobbet. Mysigt då vi alla är samlade. Astrid är ett riktigt litet charmtroll.

Det var ingen utan ungdomarna som skulle komma hem i helgen, och ingen ville fiska kräftor denna helgen, utan Stefan och jag skulle ut både fredag och lördag.
Men strax innan vi gick och la oss i fredagskväll så ringer telefonen. Det var Christian som ringde, för de tänkte komma hem som i går, han ville följa med Stefan ut och fiska kräftor.
Klart att de får komma hem, så kul!

Jag har inte varit speciellt pigg den sista tiden, vet inte om ungdomarna har förstått det. För då vi planerade kräftskivan undrade Sofie och Fredrik om vi inte skulle ha den på fredagskvällen, så kunde Fredrik hjälpa till med kräftfisket. Men det hade blivit för snärjigt att ha fest och fiske samma kväll.

Christian sa att han tänkt på att det kanske är jobbigt för mig med värken att sitta i en båt och lägga i kräftburarna.

Alltså vi har helt underbara ungdomar. Våra tjejer och svärsöner, de är precis lika fantastiska allihopa.
Vi är så glada och tacksamma att vi har dom. Och Astrid är ju helt fantastiskt underbar.

6 kommentarer:

  1. 'Tackomochlovom' för dessa underbara ungdomar, där har ni tur.
    Fiskat kräftor har jag aldrig gjort, man måste ha kräftvatten intill.
    Men jag är icke heller 100 % förtjust i dessa krabater, man kan äta tills man svälter ihjäl, hi hi . . . men jag fattar det finns mer mat.
    Visst har vi haft kräftskivor och varit bjudna på sådana under årens lopp, själva festen med utsmyckningen är ju himla trevlig och sång musik om man så vill och det ville alltid jag. Om det skulle sjungas fick jag 'ta i tu' med den saken, fixa sånghäften m.m. man kan också ha kul utan för mycket sprit (gillar inte överförfriskade personer).
    Sen har vi haft kräftskiva med våra närmaste vänner som man känner, i hemmets lugna vrå, hi hi . . .
    En gång på 70-talet när någon släkting hälsade på från Polen fixade jag en sådan 'skiva', för där har de inte kräftskivor, (kanske nu, vet ej).
    Lyktor, hattar, haklappar, serpentiner, 'tjut och blås' 'instrument' m.m. + massa sång förstås och de tyckte det var det mest exotiska de hade varit med om. De bara talade om denna fest för alla de kände i Polen, och de blev väldigt nyfikna på denna tradition.
    Mikael med familj fiskar kräftor varje år hos en släkting till frun 5 mil härifrån, kul för dem.
    Gemenskapen är bäst.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var nog lite tråkiga, för vi hade inga hattar, haklappar eller sånghäften, men trevligt hade vi iallafall. Och inte blev vi överförfriskade heller.

      Radera
  2. Ni verkar ha god fiskelycka i år. Stora kräftfångster. Och visst är det gott. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, i år har vi fått dåligt med kräftor, vi brukar få mer än dubbelt så många. Själv så är jag inte jätteförtjust i kräftorna, men det är kul att fiska.

      Radera
  3. Härligt med omtänksamma ungdomar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla fyra är underbara ❤️ och lilla Astrid är helt fantastisk. 💕

      Radera