måndag 1 juni 2015

Så tråkigt...

Då jag var 18 år tog jag studenten, och började jobba.
Jag bestämde mig för att vid varje lön skulle jag köpa minst en talrik till finservisen, och så önskade jag mig till servisen både vid jul och födelsedag.
Jag fick ihop hela servisen, även ett uppläggningsfat, en karott och såsskålen, socker och gräddkanna.
Och vad händer sen?? Jo min finservis som hette Elegans utgick. Och hur kul var det?!
Någon kopp gick sönder, någon tallrik  blev kantstött osv. Så helt plötsligt hade vi inte en komplett servis.
Vi var och kollade in en ny servis, det blev Maria Björnbär.
Det var ganska så passande för mig och min man att vi skulle gifta oss. Så vi önskade oss kaffekanna, socker och gräddkanna, ljusstakar
Vi önskade även oss uppläggningsfat, karotter och kakfat. Samma år som vi gifte oss så fyllde jag 30 år, så då fortsatte jag att önska mig till vår nya finservis.
Vi har den så komplett som vi vill ha den. Men vad händer då???
Jo Maria Björnbär ska utgå.
Ska vi nu åter riskera att vår finservis inte är komplett? Nej, jag ringde till Cervera och beställde, för de har inte servisen hemma längre. Jag beställde flata tallrikar storlek 24, 22, 20, 17 tre av varje, tre djupa tallrikar, 3 tekoppar, och eftersom en kaffekopp är kantstött så tog jag fyra.
Nu är jag nöjd, just för stunden. Har ju 15 stycken utav allt. Det ska gå att få tag på servisen året ut.

Sicka problem vi har. Och så finns det de stackare som inte har pengar till mat.

4 kommentarer:

  1. Ja, du....låter som dagens ilands-problem.
    Tur du fick tag på dina tallrikar. VAr rädd om dem nu. Du kanske ska låta Elsa fortsätta att ta hand om disken.

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med att samla. Min farmor började köpa matbestick i nysilver till mig och min syster när vi var små, och varje jul och varje födelsedag fick vi något nytt i serien. Minns att vi inte var så begeistrade då, men det var bra när vi blev vuxna. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja nu får du vara 'rädd om' porslinet, inte kasta dem på Stefan, hi hi....
    Så bra att du är nöjd och glad . . . . . vi har alla olika 'habegär'.
    Men ni har söta döttrar !

    Jag är ingen samlare på porslin, men har något från min barndom ändå.
    Må väl, kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Är det aktuellt 9 år senare har jag massor 😅

    SvaraRadera