måndag 29 oktober 2012

Ljusstöpning!

Att stöpa ljus är en rolig tradition, tycker jag. Jag kan inte minnas vilket år vi började med detta. Min man får hjälpa till att bära ut soffan och soffbordet ifrån rummet, sen får han bära ner mina ljsstöpningsgrejer ifrån vinden. Därefter kan jag ställa iordning grejerna.
 Vi klipper ljusvekar, och knyter en mutter i ändarna, för att ljusen ska bli raka. På varje pinne hänger vi tre vekar dubbelt, alltså det blir sex ljus på varje pinne.
 Jag har så ont i mina händer, så mamma fick knyta muttrarna, hon hann knyta alla innan min syster och systerdotter kom.
 Vi har två plattor, en med smält ljusmassa för att doppa vekarna i, och en platta där vi smälter ljusmassan i. Det går åt 13 kg ljusmassa till en sats.
 Ljusen börjar ta form. Vi har ett kryss på varje pinne, så efter varje dopp vänder vi på pinnen så de ska bli raka. Det är mycket känsligt för drag.
 Här är muttrarna bortklippta, så raka och fina de är.
 Här klipper systerdottern bort stearindroppet.
 Efter några timmars doppande, lunchpaus och fika paus så fick vi så fina ljus.
Skål på oss, Söstera mi!
Årets första ljusstöpning är nu avklarad, och glögg säsongen invigd!

1 kommentar: