söndag 14 januari 2024

Nu är glada julen slut!

  …julegranen bäres ut!

Igår var det Tjugondags Knut. Jag går och plocka lite. Granen har börjat barra. För att slippa barr överallt så klippte jag ner granen, bar ut grenarna till skottkärran som stod utanför ytterdörren.

Det är skönt då julen är utstädad. Fast det tar tid att få undan allt. Adventsljusstakarna och stjärnorna tog jag bort i går, tomtarna började jag med i torsdags. En del dukar är också bytta, men långt ifrån alla.

Vintervädret fortsätter fram och tillbaka. Ibland minus grader och sen plus grader, lite snö och regn och solsken. Jag ville att vi skulle grilla korv till lunch i går, men vädret var inte med oss, så jag stekte korven till oss alla, barn och barnbarnen var hemma. Härligt!



4 kommentarer:

  1. Vi har inte haft gran på många år. Närmare tio. Har kvistar av tall, i stället. När julen står för dörren, då saknar jag granen. Den ultimata julkänslan. Eller kanske enda. Efter juldagarna, så rö jag så nöjd med tallriset. Det blir inga barrhögar av det inte.... Barrar inte alls, eftersom det får så mycket vatten i sin kruka.
    Julen är borta. Så gott! Tomtar åkte ut vid nyår. Resten förra söndagen. Har några slingor ut och en stjärna på toaletten. De drivs av batteri, och får vara kvar så länge batteriet räcker.
    Ha en fin veckobörjan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika. Vi har ju egen skog, och ingen är allergisk mot gran, så då är en gran ett måste för oss. Många har plastgran, men det är inget allternativ. Tallris är också fint, och doftar gott! Kram

      Radera
  2. Oj, vilken hög med barr. Jag kan inte låta bli att skratta lite.
    Julgran har jag inte haft på ca. 20 år. Första åren i lägenhet hade jag gran, men sedan tycker inte jag att jag hade plats för den. Plastgran är inget alternativ, en julgran ska vara ha växt på rot.
    Överhuvud taget har jag väldigt lite julpynt, så det är varken jobbigt med att börja julen eller avsluta den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller inte så mycket julpynt, nästan bara tomtarna som jag själv har målat, men sen har jag lite julgardiner och dukar. Fast allt som jag ska göra tar alltid lång til.

      Radera