söndag 6 augusti 2023

Semester!

 Nu är vi inne på tredje semesterveckan. Dagarna springer iväg. Vissa dagar öppnar jag inte ens datorn, för att vi har fullt upp med andra saker.

Barnen kommer springandes lite då och då. Sofie och pojkarna kommer hem.

Förra fredagen kom mamma och Erno för att hämta Elsa, och  lördags körde vi till Vimmerby, Astrid Lindgrens värld. Vi var framme vid 10-tiden, då de öppnar. Jag körde till stugan vid 16-tiden, strax efteråt kom Sofie med familj, Stefan, Therese med familj kom efter 18.00, för då stänger ALV. Vi hade himla tur med vädret, inte en ända droppe. Vi kunde sitta ute hela kvällen.


Vilken fantastiskt fin anläggning. Och fantastiskt duktiga skådespelare. 


På söndagen var vi åter på Astrid Lindgrens värld. Ännu en heldag. Sofie och Fredrik körde hem efter lunch då Helmer skulle sova. Stefan och jag körde hem kl fem, Therese och Christian körde hem vid kl sex.


Vi orkade inte köra och hämta Elsa på söndagskvällen, utan vi bjöd hit mamma, Erno och Stefans mamma på måndagslunch, och det var uppskattat.

Veckan som gått har vi haft fullt upp. 

I torsdags körde vi till Växjö, och checkade in på "Hotel Surbrunnen", dvs vi körde till min syster och hennes man. En trevlig em, kväll och fm.

Då vi kom hem i fredags så åt vi lunch, sen hämtade vi Helmer. Han skulle sova här hos oss, så Sofie skulle få sova, han är ofta vaken 1-1,5 timme/natt. Mysigt att ha honom här. Sofie och Ture kom och hämtade honom efter att han hade sovit middag och åkt traktor.

På fredags em körde Stefan ut till Åskefälla, han skulle hjälpa min bror med kräftfisket. Kräftfisket började där ute i fredags, här i Linneryd började det i onsdags. Vi fiskade i onsdags och i natt. Tyvärr så verkar det som om vi har haft besök i burarna båda nätterna, för de ligger inte riktigt där vi har lagt burarna. Så trist. Igår ville Astrid och Melker följa med på fisket, så Christian följde med istället för mig. Therese och jag stannade hemma och fixade maten. grillad hjortfransyska, älgfile, fläsk och korv, varm potatissallad, klyftpotatis, kokt och rostad blomkål, stekt svartkål, och bönor, picklad rödlök, röda såsen, tzatziki, mumsiga såsen och beasås, och lite sallad. Kortfattat så kan jag säga att det var mycket gott. Det blev så mycket över så vi ska äta det till lunch i dag.

Nu är det bara en vecka kvar på semestern, fast Stefan ska jobba lite ändå, det är något bygg-möte som han måste vara med på. Man tänker att fyra veckor är en lång ledighet, men det bara blixtrar till så är semestern slut. Fast det är alltid skönt då vi återgår till det vanliga.

6 kommentarer:

  1. Fullt upp!
    Vi var med barnbarnen ... och Johanna och Martin... på Astrid Lindgrens Värld förra året. Ett fantastiskt ställe. Hoppade över i år... det är ju ändå en bit ( tror två och en halv timme) att köra. Men väldigt kul att ha sett.
    Fullt upp, det förstår jag.
    Gott när d et återgår till det normala. Jag saknar ju fortfarande jobbet, även om jag ska fortsätta med musikundervisnineg denna terminen också. Eler läsår. Sa till rektor och kollegor att jag numera bara åtar mig en termins jobb åt gången.
    Kormorstisdag ska vii också fortsätta med. Trots att Konrad börjar förskoleklass. Men Karl-petter är "dagisbarn" ett år till och får på så sätt en ledig tisdag. Och Konrad för komma hem tidigt på efterniddagen, vi ska hämta honom då han slutar klockan 13.
    Det gäller att njuta av den tid man har . Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också typ 2-2,5 timme till Vimmerby. Så vi bestämde oss för att hyra en stuga, långt att köra för en dag, så kunde vi vara där två dagar.
      Fantastiskt mysigt med barnbarnen.
      Kram Lisa

      Radera
  2. Har läst hos flera andra om Astrid Lindgrens värld. Alla har uttalat sig positivt om platsen och om skådespelarna. Tror att jag ska tipsa min barn att åka dit nästa år.
    Så bra att det inte regnade. Det verkar vara mycket regn söderöver i år. Fast nu också här. Regn hela natten och också nu på dagen. Men inte mer än vanliga regnväder i alla fall.
    Semestrar brukar alltid ta slut lite för snabbt, har jag en känsla av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna tänka mig att åka dit utan barn, hyra en stuga 1-2 nätter, under högsäsong, och kolla på alla teatrar. Vår och höst spelas bara de populärastes teatrar.
      Jag kan verkligen rekommendera att åka dit.

      Radera
  3. Jag har inte varit i Vimmerby.
    Ja det är en snygg vedhög!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt fint på Astrid Lindgrens värld. Kram

      Radera