söndag 19 november 2017

Vinstöpning!

Jaha, då har vi klarat av årets vinstöpning. Alltid lika kul.
Anne-Louice Lisa Karlssons foto.
Det är symötegänget som kommer till mig.
Vi stöper ljus, och dricker vin, därifrån har aktiviteten fått sitt namn, vinstöpning.

Idag steg jag upp i ottan. Vi skulle köra och köpa 20 liter mjölk hos en bonde.
Anne-Louice Lisa Karlssons foto.
Så nu är även julostarna gjorde, gäller att vårda dem ömt, byta handdukar, salta och sprita.

Som vanligt så är jag duktig på att köra ihop det för mig.

4 kommentarer:

  1. Du är verkligen fullt upptagen. Vinstöpning låter som en kul grej. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja ni är verkligen duktiga 'doppare', kul tradition.
    Bravo dig att göra ostkaka, som du vet är jag icke godkänd i varken ost-tillverkning och stöpning. Har liksom aldrig prövat eftersom i min vänkrets finns inga sådana traditioner, fast visst finns det folk som stöper ljus m.m. men då måste man tillhöra någon religiös samfund.
    Även om jag är s.k troende vill jag inte vara med i deras träffar även om människorna där säkert är trevliga. Sen måste man ha utrymme för att stöpa ljus och det har ju du Lisa.
    Ostkaka är gott, gillar vi bägge, en verklig Svensk tradition.
    Att 'köra ihop det, 'r jag också väldigt bra på, hi hi . . . .

    Ta det lugnt bara, kram och må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började att stöpa ljus i mitten på 1990-talet, så det är verkligen en tradition. Det var på jobbet, sen började vi här hemma. Att ysta fick jag också lära mig på jobbet.Mammas man, pappa och min bror älskar hemost.

      Radera