söndag 13 oktober 2013

Från den ena fabriken till en annan!

 Idag steg mannen och jag upp strax efter 7 för vi skulle köra och hämta 20 liter mjölk, jag vill hämta mjölken då den fortfarande är varm.
 10 liter 37 gradig mjölk och ½ dl ostlöpe i vardera gryta, får stå i ca 30 minuter. Därefter saltar jag och drar med en kniv i ostmassan.
 Vasslan ska silas bort ifrån ostmassan. Det är ganska så slabbigt
                                        Det blir mycket gott bröd om man bakar på vasslan.
                                          Här syns vasslan i ostmassan.
 Då ostmassan är lagom torr lägger jag ner den i handdukar i ostkorgarna,saltar lite och häller på lite cognace imellanåt.
 Första dagen får jag ofta byta handdukar och vända på ostarna.
Japp, nu var jag färdig, så här långt. Jag brukar inte vara så snål med cognacen, utan skvätter på lite varje dag i början. Om ca 5 veckor är ostarna Oskar och Olle färdiga att äta.
8 liter vassle fick jag, vet inte om jag ska spara något, för jag orkar inte baka något bröd.

Nöjd är jag, så nu blir det lite vila på soffan!
Ha en fortsatt trevlig söndag!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Jag försöker, det är kul att försöka hålla gamla traditioner vid liv.
      Kram

      Radera
  2. Wow...
    Häftigt att göra en egen ost!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kul grej, men vi äter inte själva osten.
      Men det finns dom som vill ha, bla min pappa.
      Kram

      Radera